Tolong Pak Polisi! saya warganegara Malaysia (Part I)


Tolong! Aku masih warganegara Malaysia. Jangan tangkap aku.

Ah akibat kecuaian aku yang sememangnya sangat lalai, aku tidak dapat membuktikan bahawa aku warganegara Malaysia.

Malah tanpa kad bank aku menjadi pelajar yang berduit tetapi miskin. Ialah takkan aku nak rompak bank tanpa sekeping kad plastik ajaib tu kot.

Dan apabila memandu kereta, aku menjadi terlebih awas dan prihatin kerana takut-takut kena tahan dengan pak polisi walhal sedah dua tahun lesen aku bertaraf GDL.

Ya! Aku warganegara Malaysia yang ada lesen memandu B2, D. Tetapi kata-kata sahaja tidak bermakna kalau tiada bukti. Kawan aku mengilai tawa. Ces sengaja mahu mengenakan aku.

Malah kawan-kawan aku sibuk bertanya dan berkata.

”yana, bila kau mahu menyerah pada polis?”

”yana, kalau kau kena hantar pergi balik Indonesia, harta kau wakafkan kat kami eh.”

”yana, aku nak booking buku-buku cerita kau ni kalau kau kena tahan dengan pihak polis. Nak buat harta”

”Bibik, mana IC? Tak da IC? So kau sekarang bertaraf PR la”

Ces… memang ada yang nak kena ni.

Nasib baik aku masih mempunyai kad matrik universiti untuk membuktikan aku adalah pelajar yang mendaftar secara sah dan boleh menjawab bagi pihak diriku ketika peperiksaan akhir semester.

Kesimpulannya aku tetap warganegara Malaysia biarpun tanpa Kad pengenalan. Mengerti! Dan jangan nak mengada-ada nak berangan-angan memiliki harta aku.

.

.

.

”Oi, mana IC. Kalau tak IC, jangan nak mengaku warganegara Malaysia.” kata kawan aku sayup-sayup menyusup telinga saat entri ini ditulis. Akas aku menghantar balingan maut dimukanya menggunakan teddy.

Tinggalkan Jawapan

