Teka-teki


Maafkan aku meninggalkan kisah ‘nyanyian hujan’ ini terlalu lama. Bukannya minat menulis semakin menurun tetapi kekangan masa untuk menulis dan kesibukan dek latihan praktikal.


Aku rasa isu emas hitam melonjak naik merupakan isu yang hangat, panas dan menyakitkan tetapi aku mengambil sikap tidak mahu komen. Isu ini akan melelahkan dan menjelakkan kita sebagai golongan marhaen yang sentiasa selalu menjadi anekdot boneka politik. Maaf, aku bukan orang politik atau ahli ekonomi yang bijak merancang dalam penentuan hala tuju ekonomi negara kita. Aku hanya pelajar yang bakal terjerut dengan hutang PTPTN usai majlis graduasi setahun akan datang.


Cuma suka aku mengingatkan pembaca blog ini, isu emas hitam ini telah diolah dengan menarik oleh Faisal Tehrani dalam cerpennya `Bulan di Kaki Langit Kuala Lumpur’ (lebih kurang la tajuknya). Sama-sama kita menilai buah fikiran dan usulnya didalam cerpen tersebut. Huhu. Tak moh nak komen lebih-lebih. Cari cerpen tersebut dan baca kemudian fikir dan nilai. Cerpen itu ada terselit di buku antologi cerpen ”Kekasih Sam Bo Po’ dan pernah tersiar didalam majalah Massa yang telah terhenti penerbitannya.


Dan..


Selepas entri ini, aku akan hidangkan pengalaman aku sepanjang latihan praktikal yang akan tamat 3 minggu lagi. Banyak pengalaman unik , menarik dan tak ternilai yang aku lihat dan alami sepanjang 6 minggu sebelum ini.


Sebelum pengalaman terhidang, aku meninggalkan pembaca dengan soalan dan pilihan jawapan.

Soalan : Sebelum latihan praktikal ini aku mendapat 3 tawaran tempat. Persoalannya, tempat mana yang aku telah pilih? Aku anak jati daerah Kuala Selangor dan kadang-kadang menjadi penghuni tak tetap di Kajang.

A) Zoo Negara, Ampang, Selangor

B) Nature Education Centre , Taman Alam Kuala Selangor, Selangor

C) Global Enviroment Centre, Gua Musang , Kelantan.

2 thoughts on “Teka-teki”

Tinggalkan Jawapan

