Alasan VS Bidasan : Mengapa jarang tambah entri di blog ini?


Alasan VS Bidasan : Mengapa aku jarang tambah entri di blog ini?

  • Aku tengah sibuk sangat dengan PITA (Penilaian Tahun Akhir). Proposal aku asyik kena reject sahaja. Macam mana aku hendak tambah entri walhal tambah bahan dalam proposal pun aku sudah tidak cukup tangan?

Ah ! Itu semuanya alasan. Tidak semestinya entri kena panjang-panjang. Entri sepatah dua pun boleh asalkan ada.takkan gambar atau teka-teki pun kamu tidak boleh tinggalkan. Mana janji-janji manis kamu nak tambah entri setiap 3 hari sekali. Semuanya palsu!

  • Aku baru sahaja beli laptop baru. Window vista ini buat aku blur semacam saja. Aku sibuk kemas kini fail-fail dan cuba menyesuaikan diri dengan dengan laptop baru.

Eh! Nawaitu masih dengan laptop lama (yang selalu rosak) bukankah berbunyi begini, “Kalau aku ada laptop baru, aku akan semakin rajin menulis entri, cerpen dan cuba menyiapkan novel untuk HKSU sebelum hujung tahun ini”. Lalu mana nawaitu murni itu? Kacang lupakan kulit!.

  • Aku kekurangan klausa dan kata. Kamus dewan edisi ke-4 yang warna merah saga dan masih bau kedai itu hilang semasa dalam penyimpanan di stor ketika cuti semester. Jadi, macam susah sikit hendak dapat idea menulis. Wrgh.. aku tengah sedih ini, fahamilah sikit.

Oh, jadi bukankah kamus dewan edisi ke-3 itu masih ada lagi.. Walaupun kulitnya hijau lumut dan berbau semacam tetapi ilmu didalamnya kan boleh digunakan. Sudah ada gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi ya. Lagipun sumber idea bukankah boleh diperolehi melalui internet, akhbar dan juga jurnal tesis kamu yang menggunung itu?

  • Ala bukannya ada pembaca setia hendak baca blog aku pun. Pengunjung pun purata sehari dalam 4-5 orang saja. Itu pun dikira sekali aku yang menjadi pembaca danpengunjung tetap blog sendiri. Jadi aku tambah atau tidak tambah tidak beri kesan pada ekonomi dunia pun.

Ish, kita menulis ini kan niatnya menyebarkan ilmu. Orang nak baca atau tidak itu dibawah bidang kuasa kita. Kalau kamu pun malas nak pergi blog orang dan tinggalkan komen kat blog mereka, macam mana mereka dan bertandang dan membaca blog kamu?

Urm.. macam mana ini, setiap alasan yang diberi mesti ada bidasan. Okey, aku berjanji akan cuba memaksimumkan penghantaran entri diblog ini. Oleh itu, AKAL, jangan marah-marah aku lagi ya.

Si Tukang Bagi Alasan : Nafsuku yang pemalas

Si Tukang Bagi Bidasan : Akalku yang rasional

6 thoughts on “Alasan VS Bidasan : Mengapa jarang tambah entri di blog ini?”

Tinggalkan Jawapan

