Filem Pensil : Satu Percubaan


Kali pertama aku teringin amat menonton filem ini apabila melihat posternya di panggung wayang dan aku tertarik pada metafora tajuknya PENSIL. Kemudian aku terdengar bahawa penggambarannya dibuat di daerah kelahiranku atau lebih tepatnya kampung sebelahku menambahkan keterujaan untuk menonton filem ini.

Namun sebenarnya setelah menonton filem ini aku agak sedikit kecewa dengan penamatnya. Penamat yang aku kira terlalu selamat dan biasa seperti penamat filem JANGAN PANDANG BELAKANG. Penamat yang selamat ini sebenarnya bagiku menjemukan dan menyebabkan nilai ekstetika filem itu sedikit terjejas. Aku rasa contoh penamat yang baik seperti dalam filem PERFUME.

Jikalau kita lihat lakonan pelakonnya memperlihatkan tahap yang biasa-biasa sahaja. Adakalanya lakonan M Subash yang membawa watak seorang lelaki melayu-india yang cacat sedikit keterlaluan. Aku kira sekiranya lakonan M Subash lebih sederhana itu lebih baik bagi memperlihatkan kesengsaraan dan kepayahan hidup seorang yang cacat kerana bagiku tugas seorang pengarah filem bukanlah mengajar mesej kepada penonton sebaliknya membiarkan penonton mencari mesejnya dalam filem tersebut.

Selain itu persoalan yang bermain-main di fikiran aku sepanjang filem ini

M. Subash melakonkan watak seorang lelaki melayu-india yang beragama Islam. Bolehkan begitu?( ini tiada bau-bau perkauman ya)”

Keseluruhannya aku sekadar boleh memberi filem ini 3 bintang sahaja. Satu percubaan yang baik untuk M Subash kerana cuba membawa tema baru di dalam dunia perfileman ini dan lari dari kisah cinta dan lawak bodoh remeh temeh.

3 thoughts on “Filem Pensil : Satu Percubaan”

Tinggalkan Jawapan

