Ebiet G. Ade – Nyanyian Kasmaran


Agak lama rasanya aku tidak tulis entri lagu kegemaran aku. Maaflah kalau lagu yang ditulis ini lagu lama dan layaknya menjadi kutub khanah Klasik Nasional FM tetapi aku tetap berpegang dengan prinsip tanpa yang lama tiada yang baru dan lagu-lagu lama dan kurang popular ini lagi berjiwa liriknya berbanding lagu sekarang yang liriknya tanpa erti seperti lagu kutunggu jandamu dan muziknya tiada jati dirinya sendiri dan paksi.

Aku sememangnya peminat Ebiet G. Ade dan segalanya bermula dengan lagu ini. Lagu ini aku temui disisipkan dinovel Keranamu Ain.. karya Noor Suraya a.k.a Kaksu. Penulis yang aku kagum amat dan tidak sangka dapat bersua dengannya. Lagu ini pernah membangkitkan kekuatan yang bukan sedikit. Aku berharap dengan mendengar kembali lagu dan liriknya dan aku akan kembali bersemangat dan meninggalkan kepedihan ini.

EBIET G ADE – Nyanyian Kasmaran

Sejak engkau bertemu lelaki bermata lembut
Ada yang tersentak dari dalam dadamu
Kau menyendiri duduk dalam gelap
Bersenandung nyanyian kasmaran
Dan tersenyum entah untuk siapa

Nampaknya engkau tengah mabuk kepayang
Kau pahat langit dengan angan-angan
Kau ukir malam dengan bayang-bayang

Jangan hanya diam kau simpan dalam duduk termenung
Malam yang kau sapa lewat tanpa jawab

Bersikaplah jujur dan tebuka
Tumpahkanlah perasaan yang sarat dengan cinta
Yang panas bergelora

Barangkali takdir tengah bicara
Ia diperuntukkan buatmu
Dan pandangan matanya memang buatmu

Mengapa harus sembunyi dari kenyataan
Cinta kasih sejati kadang datang tak terduga

Bergegaslah bangun dari mimpi
Atau engkau akan kehilangan
Keindahan yang tengah engkau genggam

Anggap saja takdir tengah bicara
Ia datang dari langit buatmu
Dan pandangan matanya khusus buatmu

 

Aku paling suka ayat kau pahat langit dengan angan-angan, kau ukir malam dengan bayang-bayang . Sangat puitis dan bermakna. Memberi motivasi untuk merebut peluang yang ada dalam hidup. Kepada sesiapa yang ingin download lagu ini, bolehlah klik disini. Ebiet G. Ade – Nyanyian Kasmaran

 Ebiet G. Ade – Nyanyian Kasmaran

 

Notakakitangan : Untuk info peminat lagu Kamelia-Sweet Charity. Sebenarnya lagu itu di tulis oleh Ebiet G. Ade dan berjudul Camellia II. Lagu itu diluncurkan tahun 1979 kalau tidak silap tetapi sayangnya semua ingat itu lagu Sweet Charity.

Advertisements

35 thoughts on “Ebiet G. Ade – Nyanyian Kasmaran

  1. Nyanyian Kasmaran ni , aku tak perasan yang mana satu.

    walaupun lagu Camelia tu usianya lagi tua dari aku, tapi aku tau Ebiet yang tulis. Sebab aku peminat dia. heheheehe

    Hebat betul lirik lagu Camelia tu part ‘tiba-tiba langkahku terhenti, berjuta tangan telah menahan ku’
    Dia membawa pendengar masuk ke sebuah dunia Surrealism.
    Aku jealous sebab tak reti tulis lirik macam tu.

    Tapi lagu Ebiet paling kool dan terbaik , aku pilih lagu

    Berita Kepada Kawan
    Artist: Ebiet G. Ade
    Perjalanan ini
    Trasa sangat menyedihkan
    Sayang engkau tak duduk
    Disampingku kawan

    Banyak cerita
    Yang mestinya kau saksikan
    Di tanah kering bebatuan

    Tubuhku terguncang
    Dihempas batu jalanan
    Hati tergetar menatap
    kering rerumputan

    Perjalanan ini pun
    Seperti jadi saksi
    Gembala kecil
    Menangis sedih …

    Kawan coba dengar apa jawabnya
    Ketika di kutanya mengapa
    Bapak ibunya tlah lama mati
    Ditelan bencana tanah ini

    Sesampainya di laut
    Kukabarkan semuanya
    Kepada karang kepada ombak
    Kepada matahari

    Tetapi semua diam
    Tetapi semua bisu
    Tinggal aku sendiri
    Terpaku menatap langit

    Barangkali di sana
    ada jawabnya
    Mengapa di tanahku terjadi bencana

    Mungkin Tuhan mulai bosan
    Melihat tingkah kita
    Yang selalu salah dan bangga
    dengan dosa-dosa
    Atau alam mulai enggan
    Bersahabat dengan kita
    Coba kita bertanya pada
    Rumput yang bergoyang

    Rangkap terakhir yang paling gempak dan ikhlas dan mendalam sekali. Tersentuh jiwa mendengarnya.
    Cuma aku tak tau apa maksud rumput yang bergoyang tu jer.
    Kenapa nak tanya pada rumput yek?

    Like

  2. Adios : kau kipas-susah-mati ebiet gak ke?

    wah boleh jadi team ni..
    lagu berita pada kawan pun salah satu daripada lagu kegemaran aku juga. ebiet pernah berduet lagu ini dengan m nasir ketika konsert akar.

    kalau kita lihat keseluruhan lagunya, berita kepada kawan merupakan rangkaian kesedihan, keperitan manusia akibat bencana alam seperti gempa bumi yang selalu terjadi di indonesia.

    lagu ini (menurut pandangan aku) mengajak manusia berfikir kembali tindakan-tindakan yang mereka lakukan terhadap alam sekitar seperti penebangan secara berleluasa, penggondolan bukit dll.

    jadi rangkap terakhir itu adalah kesimpulan, bencana alam yang terjadi ini merupakan akibat dan balasan dari tuhan kepada manusia yang selalu berbuat dosa. cuba bertanya rumput pada yang bergoyang itu aku rasa satu metafora. simbolik kepada bahasa alam.

    contohnya kalau kita nampak seseorang itu macam sakit, kita takkan tahu samaada dia betul-betul sakit atau tak selagi kita tidak tanya pada dia. macam tu juga dgn alam, kita tak tahu keadaan alam sekitar ini makin kronik atau tak kalau kita tidak mengkajinya.

    ini atas apa yang aku faham la

    Like

  3. saper yang layan emo ?

    seseorang punkrock bukan bermakna dia pembenci sastera.
    aku suka sastera, tak kira baik ataupun sastera jahat.

    aku baca Hamka, aku baca Pramoedya
    aku baca jalaludin rumi, aku baca joko pinurbo
    aku dengar ebiet, aku dengar iwan fals

    mereka semua kaya dengan bahasa yang indah-indah.

    Like

  4. yana,
    kaksu gunakan lagu ni (Nyanyian Kasmaran), untuk kajian kertas perbandingan semantik di um, 🙂 dan alhamdulillah dapat A 🙂

    pendapat kaksu
    tidak bersetuju dengan pernyataan pensyarah yang berkata, A untuk…, B untuk…, C… pelajar… kerana soalan yang dibuat tu, memang tahapnya untuk pelajar – kalau pensyarah pun dan B untuk ‘paper’ yang dia set, tahap ‘kedoktoran’ dia harus diragui ahaks:

    Like

  5. kaksu : jadi lagu ini benar-benar kuat la liriknya ya.

    saya pun tak setuju juga sebab ada juga pelajar yang layak dapat A kalau usahanya mengagumkan. ada pensyarah yang bila dah banyak ilmu mereka lupa mereka pernah jadi pelajar suatu masa dulu.

    Like

  6. Hi saya dari Indonesia..dan kebetulan peminat sejati Ebiet G Ade pula.
    Cuma mao tanya, apa kawan di Malaysia faham betul lirik-lirik ebiet karena ada perbedaan bahasa antara Indonesia dan Malaysia. Semisal Nyanyian Kasmaran dan Berita Kepada Kawan, apakah lirik-lirik tersebut 100% bisa dimengerti oleh kawan-kawan di Malaysia.
    Salam Kenal

    Like

    1. Daoes : salam kenal kembali. ia, saya akui ada sedikit perbezaan antara bahasa indonesia dan malaysia. tapi itu tidak dapat menghalang kita untuk mengerti. jikalau berbeza kita boleh rujuk kamus kan?

      mungkin ada yang tidak bisa kita mengertikan kerana kuasa makna ada di tangan pecipta lagu itu sendiri.

      tetapi kita boleh menikmati dengan cara kita sendiri kan?

      Like

  7. Wah..menarik sekali Ainun…
    Tapi jujur saya mungkin bisa mengerti hampir 99% ketika mendengar lagunya Isabella milik Search..dulu sangat popular di Indonesia…ketika itu saya masih elementary school…smua anak sekolah, orang tua, hafal lagu tersebut. Saya harap begitu juga lagu-lagu ebiet untuk peminat di Malaysia…
    Apakah filem Laskar Pelangi sudah ditayangkan di Malaysia..saya sudah menonton di Indonesia..dan menangis beberapa kali.
    Oh iya, apakah Ainun pernah membaca karya Pramoedya Ananta Toer, Tetralogi Buru..bagus..kandidat peraih nobel sastra..ketika di Australia..teman australian citizen banyak yang pernah membaca novel tersbut (English version) dan novel tersebut (terdiri dari 4 buku) telah diterjemahkan ke lebih dari 30 bahasa asing..sangat menarik untuk dibaca…
    salam

    Like

    1. Daoes : saya senang sahaja bertukar pandangan dan minat dengan daoes.
      Di Malaysia, lagu ebiet paling disenangi ialah berita kepada kawan, lebih2 lagi setelah dia berduet dengan m nasir dalam konsert akar.
      namun lagu ebiet kembali dipopularkan dalam iklan petronas. ketika itu lagu yang didendangkan ialah “aku ingin pulang”.

      Laskar pelangi belum ditayangkan di Malaysia dan saya begitu sedih sekali tidak dapat menikmati naskah yang hebat itu. Malah novel maryamah karpov pun tidak sampai2 lagi di Malaysia. Walaupun begitu, saya sudah langsai ketiga-tiga buku andrea. kalau filem itu sudah di buat dalam bentuk dvd, sudikah dooes mengirimkan buat saya di malaysia. kalau baik hati, boleh kirimkan juga maryamah karpov =)

      oh, buku itu dalam senarai wajib baca saya. siapa yang dapat menolak karya pramoedya?

      Kan?

      Like

  8. Oleh sebab Pramoedya tak pernah menang, aku terus benci dengan anugerah Nobel Sastera.

    Mereka cuma mengambil pemenang yang memperjuangkan isu-isu yang difahami oleh mereka di Eropah saja.

    pramoedya pasti sudah menang Nobel, sekiranya dia 3 kali di penjarakan oleh tentera Nazi dan menulis tetralogi di tepi bilik gas beracun.

    Like

  9. Ainun…dengan senang hati, saya bisa kirimkan Maryamah Karpov untuk Ainun..saya sudah baca novelnya..(hantarkan sahaja alamat lengkap ainun ke e-mail dausamyar@yahoo.com)..tapi saat ini saya sedang berada di Yogyakarta ada tugas kantor..Insya Allah, tanggal 12 Maret saya kembali ke Makassar (my hometown)…buku tersebut dalam Bahasa Indonesia..(tidak mengapa untuk Ainun?) untuk dvd, sepertinya belum ada karena biasanya 3 bulan setelah beredar di bioskop (cinema) bru diluncurkan dvdnya…tapi saya akan beritahu Ainun jika sudah ada dvdnya di Indonesia..

    Oh jadi Ainun sudah membaca selruh Novel Pramoedya..?
    Menurut Ainun, mana yang terbaik?

    Ada dua pengarang lain yang sering saya baca Novelnya dan saya sangat suka..dan juga laris di Indonesia…Ayu Utami (Larung, Saman, Bilangan Fu) dan Dee (Supernova)..apa Ainun sudah pernah membaca?

    Like

  10. Maaf senarai itu apa ya….
    Ainun bilang “oh, buku itu dalam senarai wajib baca saya. siapa yang dapat menolak karya pramoedya?”…dalam kalimat (ayat) tersebut senarai kata kuncinya..saya tidak bisa menerka..apa artinya…kalau tahu, sekaligus menambah vocab bahasa Malaysia saya…

    Saya tidak punya blog..tapi kalao mao tahu info tentang saya bisa dilihat di facebook…or friendster..my full name is Firdaus Amyar…Friends call me Daus or Daoes..

    Senang sekali bertukar fikiran dengan Anda.
    Thanks

    Like

  11. Adi : sememangnya. kalau kau lihat pemenangnya adalah mereka yang menulis mengikut kehendak si juri. bukan yang semuanya disenangi di seluruh dunia.

    kadang-kadang hadiah nobel sudah dilihat melebihkan kroni pihak eropah sahaja. bukan secara menyeluruh. aku rasa mereka tetap fikir bahawa tamadun mereka lebih maju daripada kita agaknya?

    walhal mereka membina tamadun itu dengan khazanah kita.

    Daoes : Sungguh? mahu mengirimnya ke Malaysia? Wah! saya jadi teruja amat!

    Tidak mengapa dalam bahasa indonesia sebab dahulu saya membaca buku tetralogi laskar pelangi, hamka pun dalam bahasa indonesia juga.

    Kamu tinggal di Makassar? Makassar itu rasanya latar tempat untuk Tenggelamnya Kapal van Der wijck. Aduh, kiranya kamu ini berdarah minang, beradat pepatih?

    saya sudah membaca novel itu terlalu lama.
    saya akan membaca kembali dan kita boleh bertukar-tukar pandangan ya..

    senarai itu kalau dalam bahasa inggeris (list)

    Like

  12. Makasar itu letaknya di Sulawesi kalau tak silap aku.
    Bukan minang tapi Bugis.

    Aku ada darah bugis dari nenek sebelah ibu aku.
    Aku pernah terfikir, jauh betul nenek aku merantau di zaman Belanda dulu.

    Like

    1. Adi : Memang la. tapi kalau latar makassar dalam tenggelamnya kapal van der wijck itu bukan dia kata minang ke?

      aku cara aku nak baca balik la buku hamka itu..

      wah kau ada darah bugis. aku pernah dengar cerita ini, lelaki bugis meluahkan kemarahannya dengan mata pedang?

      benar? hehe

      Like

  13. Adi dan Ainun (Yanna): Makassar itu di Sulawesi tepatnya di Provinsi Sulawesi Selatan. Saya sendiri berasal dari Betawi (Jakartans). Di Sulawesi Selatan ada empat suku: Bugis, Makassar, Mandar dan Toraja. Hampir semua orang Bugis dan Makassar, serta Mandar beragama Islam. Saya ditempatkan di Makassar tahun 2000 sampai sekarang oleh office saya.

    Suku Bugis-Makassar memang terkenal sebagai suku pelaut. Mereka telah berpetualang ke mana-mana, Jawa, Sumatra, Pupua, Timor, Thailand bahkan sampai Australia Utara. Wakil Presiden Indonesia saat ini Jusuf Kalla asli berasal dari Bugis. DI singapore ada juga Jl. Bugis..dulu banyak orang bugis disana.

    Yanna..saya sudah balas e-mailnya…tunggu saja kiriman novelnya..

    Salam

    Like

  14. ADi dan Daoes : Makassar itu tempat asal Allahyarham Pak Arena Wati yang meninggal baru-baru ini. Lantaran itu karyanya banyak berlatarkan jiwa pelaut.

    Daoes, seronok saya mengetahui suku-suku kaum di Indonesia. Di malaysia juga orang bugis banyak membuat pertempatan di Johor seperti batu pahat dan muar.

    terima kasih ya untuk kiriman email tersebut

    Like

  15. Betul sekali, Pak Arena Wati berasal dari Bugis-Makassar. Ketika beliau meninggal media massa di Indonesia khususnya Sulawesi memberitakan pula.

    Yanna, di Indonesia memang terdapat 350 suku dan bahasa. Isteri saya ayahnya orang Makassar, Ibunya orang Bugis. Kedua Bahasa tersebut sangat berbeda sehingga mereka berbicara Bahasa Indonesia sehari-hari..Oleh karena itu istri saya hanya bisa sangat sedikit Bahasa Bugis dan Makassar. Begitu banyak hal tersebut terjadi pada keluarga-keluarga Indonesia dengan perkawinan campuran..sehingga Bahasa Indonesia benar-benar menjadi pemersatu..dan kami bangga dengan Bahasa Indonesia.

    Oh iya, saya tahu ‘seronok’ itu berkonotatif bagus dalam bahasa Malaysia..tetapi di Indonesia ‘seronok’ itu berarti tidak patut…contohnya Pakaiannya seronok…artinya pakaianya tidak menutup aurat secara benar..bagitu kira-kira artinya…

    Banyak juga kata yang artinya berbeda, contohnya..pusing..di Indonesia berarti headache

    Saya beberapa hari ini mendengarkan kembali lagu-lagu Ebit..membuat hati tenang dan syahdu…

    Like

  16. Daoes : Saya pernah terbaca, ada presiden Soeharto telah melancarkan satu gerakan penyelarasan bahasa indonesia dalam pidatonya (Kalau saya tersalah maklumat saya minta maaf)

    Lalu, saya kira usaha pemimpin negara yang yang menyebabkan bahasa indonesia diselaraskan dan disanjungi oleh rakyatnya.

    Saya suka mendengar sebutan bahasa indonesia yang baku dan lembut. walaupun terdapat sedikit perbedaan di antara makna, tetapi perbedaan itu yang menjadikan bahasa kita unik dan indah.

    Namun kita masih dari rumpun yang sama bukan?

    Like

  17. Yanna: betul kita satu rumpun..saya bangga, Indonesia, Brunei, Malaysia dan sedikit orang Singapura serta Thailand Selatan berbahasa yang sama…berakar dari Bahasa Melayu.

    Like

  18. Daoes : Saya rasa bahasa kita ini berakar dari bahasa sanskrit kemudian dikembangkan dan berubah mengikut peredaran zaman.

    Saya lihat bahasa indonesia banyak dipengaruhi bahasa belanda. kalau di malaysia, perkataan-perkataan dalam bahasa indonesia dilabelkan sebagai IB iaitu Indonesia-belanda. benarkah

    p/s : saya berdarah jawa.

    Like

  19. Kamu keturunan Jawa rupanya, Yana.
    Aku tak tahu Terengganu pun ada Jawa (-:

    walaupun nenek aku Bugis,
    Moyang sebelah ayah aku dari suku Kampar (Riau), dia datang ke sini sewaktu datuk aku masih bayi.

    Temerloh adalah kawasan suku Kampar. Sampai sekarang pun masih ramai yang fasih bahasa asal mereka ni. Tapi aku tak, aku cuma fasih Bahasa Inggeris 😆

    Ini fakta wiki.
    Orang Kampar datang ke Semenanjung Tanah Melayu melalui jalan laut Selat Melaka. Setelah itu mereka menggunakan jalan sungai dan darat. Seterusnya mereka membuat penempatan baru di kawasan sekitar sepanjang Sungai Pahang. Penempatan baru orang-orang Kampar bermula dari Pekan – Chenor – Temerloh – Jerantut. Selain itu mereka juga tersebar ke Kuantan – Mentakab – Kerdau – Kuala Krau dan Kuala Lipis.

    Like

  20. Yanna: Benar..bahasa Melayu berasal dari sanskrit ada juga pengaruh arabnya..beda antara Bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia adalah adanya pengaruh Bahasa Belanda dan beberapa suku seperti Jawa. Contohnya kata bioskop (cinema), handuk (towel), sepeda (bicycle) merupakan serapan dari Bahasa Belanda…kata bisa (boleh) dari bahasa Jawa(iso) dan masih banyak lagi.

    Kamu keturunan Jawa dimana?

    Adi dan Yanna: ternyata kita betul-betul saudara, kalian ada darah Indonesia (nusantara)..ada Riau, Bugis, Jawa…ternyata ramai juga orang Malaysia yang masih punya darah Indonesia…

    Like

    1. Adi : aku asal selangor lah. Sebetulnya Kuala Selangor. Ayah dan emak aku sememangnya berdarah Jawa. Jadi aku pun jawa tapi aku jawa tidak jadi sebab tidak tahu berbahasa Jawa walaupun aku faham bahasa Jawa.

      orang kampar ya. Aku suka dengar bahasa Johor-Riau. Dalam Hati Malaya, Ida Nerina bercakap bahasa Johor-Riau. Sebutan bahasa Melayu sekarang ini tidaklah baku tetapi Johor-Riau. Kalau tidak silap.

      Daoes : Saya rasa penjajahan turut memberi tempias kepada perkembangan bahasa. Seperti kami di Malaysia yang lama dijajah oleh British, bahasa kami kebanyakkannya ada saduran bahasa bangsa tersebut.

      ya, saya pernah menulis satu entri bertajuk jodoh tanah melayu dan borneo. saya rasa sebenarnya kalau sejarah perbentukan malaysia berulang, tanah jawa merupakan pasangan paling cocok sekali. sayangnya demografi nusantara dipecahkan oleh penjajahan Belanda dan British.

      https://birungu.wordpress.com/2008/08/11/aku-kira-jodoh-tanah-melayu-dan-borneo-itu-satu-jodoh-yang-unik

      Like

  21. Patutlah Jawa, kau asal dari selangor.

    Aku tak pandai nak cerita pasal Bahasa Kampar tu, sebab aku sendiri pun tak faham. Tapi rasanya, lebih kurang Bahasa Minang.
    Wa’ang (kamu), Gadang (besar).

    Lagipun , Minang dan Kampar tu dari Sumatera kalau tak silap.

    Like

    1. Adi : Aku bangga dengan leluhur aku yang berdarah jawa. Ayah aku boleh cakap jawa halus tapi kalau dah masuk bab jawa halus, aku sememangnya tidak pandai.

      Seronok kan belajar tentang leluhur kita?

      Like

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s