Doa Pengobral Dosa – Iwan Fals


 

Doa Pengobral Dosa

Iwan Fals

 

Disudut dekat gerbong

Yang tak terpakai

Perempuan ber make up tebal

Dengan rokok ditangan

Menunggu tamunya datang

 

Terpisah dari ramai

Berteman nyamuk nakal

Dan segumpal harapan

Kapankah datang

Tuan berkantong tebal

 

Habis berbatang batang

Tuan belum datang

Dalam hati

Resah menjerit bimbang

 

Apakah esok hari

Anak anakku dapat makan

Oh Tuhan beri

Setetes rezeki

 

Dalam hati yang bimbang berdoa

Beri terang jalan anak hamba

Kabulkanlah Tuhan

 

Kalau aku mula mencari dengan sungguhnya, itu bermakna aku sudah bercambah minat. Aku tahu liriknya dari blog Imaen yang terkenal dengan novel thriller-romantis Vandetta, Bohemian. Aku cari liriknya, aku cari lagunya dan ini lagu wajib dalam playlist aku sekarang.

Untuk aku yang die-hard-fan Ebiet G. Ade bukan susah untuk aku suka pada Iwan Fals.

Kenapa aku suka lirik ini? Untuk kali ini tiada satu-dua-tiga sebab lagi tetapi cukuplah aku minta pembaca renungkan liriknya. Itu sahaja.

 

Download : iwan fals : Doa Pengrobral Dosa

4 thoughts on “Doa Pengobral Dosa – Iwan Fals”

  1. aku tak tahu sangat pasal lagu ni.
    tapi memang kool.
    lagu favourite aku untuk kategori sama, yang titiek puspa nyanyi, tajuk Kupu-kupu Malam.
    peterpan ada cover balik lagu ni.🙂

    Kupu Kupu Malam -Artist: Titiek Puspa
    ————————————

    ada yang benci dirinya
    ada yang butuh dirinya
    ada yang berlutut menyintanya
    ada pula yang kejam menyiksa dirinya

    kini hidup wanita si kupu kupu malam
    bekerja bertarung sekuruh jiwa raga
    bibir senyum kata halus merayu memanja
    kepada setiap mereka yang datang

    dosakah yang dia kerjakan
    sucikah mereka yang datang
    kadang dia tersenyum dalam tangis
    kadang dia menangis di dalam senyuman

    oo apa yang terjadi terjadilah
    yang dia tahu tuhan menyayang umatnya
    oo apa yang terjadi terjadilah
    yang dia tahu hanyalah menyambung nyawa

    Like

    1. Adi : ya, aku tahu lagu ni..
      aku selalu nyanyi dan aku suka versi titiek puspa lagi tetapi kalau nak karaoke lagu ni mmg tak suka. tak suka video klip dia.. hehe

      neway, nanti aku share lagu-lagu dalam khutub khanah aku ya…

      Like

    1. Adi : bagaimana mahu hukum peniaga. seperti yang di suarakan oleh W.S Renda dalam sajaknya bersatulah pelacur-pelacur kota jakarta, pembeli selalu sahaja berapa di pihak yang hak. yang salah itu penjualnya.

      tetapi mereka selalu lupa, penjual tidak akan wujud tanpa permintaan pembelinya.
      kan?

      Like

Tinggalkan Jawapan

