Zubir Ali : Satu Kehilangan


Semasa aku ke tanah penghujung benua, aku mendapat khabar bahawa Zubir Ali telah meninggal dunia. Zubir Ali antara penyanyi lagu puisi yang paling aku senangi selain daripada kumpulan Kopratasa di Malaysia.

Aku pernah bertentang mata, berbual dan bergambar dengannya beberapa tahun dahulu semasa aku belajar di Universiti Malaya. Semasa itu aku pergi menonton UMSO in Concert, An Evening at Poetry and Music. Ketika bertemu dengannya, aku menyatakan rasa kagumku pada lagu puisinya. Antara lagu yang paling aku ingat ialah lagu Penantian dan malam itu aku bertuah apabila aku mendapat peluang mendengarnya mendendangkan lagu tersebut.

Marilah kita menyedekahkan Al-Fatihah untuk Allahyarham Zubir Ali. Semoga usaha beliau mengangkat puisi dalam lagunya meninggalkan inspirasi pada kita.

 


 

ZUBIR ALI – PENANTIAN

Berapa lama mesti kutunggu

Sinar cahaya matamu

Gemerlap bagai bintang

Menghiasi malam

Malam yang menutup diriku

 

Berapa lama perlu kutunggu

Lontaran suara dari bibirmu

Memecah hening taman

Taman syurgawi

Pada sebuah yang hati yang sepi

 

Penantian suatu siksa yang tidak tertanggung

Oleeh tubuhku yang kering dan layu

Kepastian suatu penawar dalam suka dan duka

Yang meniti hidupku

6 thoughts on “Zubir Ali : Satu Kehilangan”

  1. saya pun minat lagu nyanyian beliau, selain Kopratasa dan M.Nasir. Salah satu tarikan lagu puisi ni liriknya sedap didengar. Dan tak bosan sebab ambil masa juga nak faham.

    Like

  2. Adi : Owh puisi Doa

    Tuhanku
    Dalam termangu
    Aku masih menyebut namamu

    Biar susah sungguh
    mengingat Kau penuh seluruh

    Cahayamu panas suci
    tinggal kerdip lilin di kelam sunyi

    Tuhanku
    aku hilang bentuk
    remuk

    Tuhanku
    aku mengembara di negeri asing

    Tuhanku
    di pintuMu aku mengetuk
    aku tidak bisa berpaling

    Aku ada lagu itu. Kalau kau mahu lah.

    M. Surya Ikhsanuddin : Salam kenal juga dan selamat datang ke blog saya

    Like

Tinggalkan Jawapan

