Surat Kepada Kamu (Yang Tidak Sepadan)


Kamu, aku ingin berhenti berkata dan bersuara. Aku ingin memutus semuanya. Aku ingin pergi dan sendiri. Cukup apa yang telah kau tahan cukup dengan apa yang kita bicarakan. Aku senang kita tiada apa-apa. Seperti telah putusnya api pada kayu yang menjadi abu dan debu.

TIDAK SEPADAN


Aku kira:

Beginilah nanti jadinya.

Kau kawin, beranak dan berbahgia


Sedang aku mengembara serupa Ahasveros.

Dikutuk-sumpahi Eros

Aku merangkaki dinding buta

Tak satu jua pintu terbuka.


Jadi baik juga kita padami

Unggunan api ini

Karena kau tidak ‘kan apa-apa

Aku terpanggang tinggal rangka.


Chairil Anwar

Februari 1943


Sumber :

Chairil Anwar – Aku Ini Binatang Jalang (Penerbit Gramedia Pustaka Utama, Jakarta)

6 thoughts on “Surat Kepada Kamu (Yang Tidak Sepadan)”

    1. Zulkifli Mohamed : Ya, en zul. tengah menjeruk rasa sekarang. Kalau hati sedang bergelora dan berombak barulah boleh muncul kata-kata yang indah.

      Ya, sedang mencari masa bersendiri sekarang🙂

      Like

    1. Kak Hanie Salwah : Ala kak hani ni. Lain kali kalau dah berjumpa tu ingat-ingatkan. saya ini mudah terlupa dan alpa sikit. bila balik baru teringat. Haha. nanti ada amsa yana menyinggah lah rumah kak hani, bayar duit dengan rompak durian dan manggis. Hahaha

      Like

  1. ahhh chairil anwar…*mata bersinar macam puss in boot dalam cerita shrek*😛
    di mana ya nak cari buku chairil anwar?
    teringin sekali nak simpan walaupun sebuah pun cukuplah..hurm..

    Like

    1. Sue : kawan saya beli di bandung ketika berwisata. kamu boleh belinya melalui pos juga. ada satu laman web ini menjual buku dai indonesia. dalam link saya di tulis, buku indo – hati mahu pop. Lagi satu gramedia telah dibuka di malaysia. boleh pi shah alam ataupun kamu pergi tesco di seberang prai, penang

      Like

Tinggalkan Jawapan

