Kisah kecil puisi Merdekalah Hatiku


Semalam aku dikucup mimpi!

Ketika menulis matlamat berapa karya yang mahu tersiar tahun ini di entri ini, aku sekadar menulis nombor yang kecil sahaja kerana aku tahu aku kurang konsisten untuk berkarya dan sangat culas dan pemalu untuk menghantar karya. Lalu aku sasarkan hanya 5 karya sahaja. Hanya 5. Itu pun aku ada kata nafasku akan tercungap-cungap.

Benar, kita harus menyimpan mimpi dan sasaran itu berjaya aku penuhi. Aku sudah ada 5 karya yang disiarkan dalam tahun ini dan karya yang kelima itu disiarkan di Mingguan Malaysia yang aku kira sedikit sukar untuk ditembusi.

Aku menulis puisi Merdekalah Hatiku ketika zaman-zaman sakit jiwa di hujung tahun pengajian universiti. Ketika rasa menjadi kurang seimbang, jiwa kacau dan segala yang menyesakkan. Semuanya tentang kesakitan.

Setelah aku tulis puisi itu senafas rasa, aku tiada membukanya atau membacanya kembali. Kemudian aku membuka kembali puisi dan pembacanya sebagai pembaca bukannya penulis dan aku sekadar mencuba nasib menghantarnya ke Mingguan Malaysia pada Selasa lepas tanpa harapan tinggi. Tiada sangka akan dipertimbangkan untuk disiarkan. Terima kasih En Ku Seman dan Mingguan Malaysia.

Lalu kawan-kawan,aku ingin berpuasa mengkritik dan mohon jasa baik kawan-kawan mengkritik karya ini. Mohon diperbetulkan jika ada yang kurang kena. Jikalau tidak pun, boleh sahaja memberikan pandangan. Silalah ke laman ini ya untuk membaca puisi itu.

Lalu berapa pula batu tanda yang terbaru untuk tahun ini? 10 karya?

Β 

Notakakitangan : Puisi aku yang terdahulu bertajuk Merdekakan Hatimu, terbaru Merdekalah Hatiku. Biarpun bukan bulan merdeka tetapi terasa mahu perkara yang merdeka sahaja.


Β 

Advertisements

4 thoughts on “Kisah kecil puisi Merdekalah Hatiku”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s