Pertama kali jatuh cinta


Masih dalam mood Pesta Buku.

Bila kami pertama saya jatuh cinta dengan dunia buku dan baca ini?

Apabila lihat Nissa membeli sesuatu di Pesta Buku barulah saya tahu, minat membaca saya bermula ketika saya ditugaskan untuk mewakili sekolah dalam pertandingan bercerita kisah-kisah AL-Quran.

Ketika itu seingatnya saya dalam darjah 1-3. seingatnya. Pada mulanya, ustazah menyuruh kami membaca kisah dari Al-Quran dan bercerita kepada kelas, kisah yang kami baca. Saya memilih untuk mengisahkan tentang Nabi Daud dan perisai besinya. Kemudian mungkin kerana disitu kecendurungan saya bercerita telah dikesan dan ustazah memilih saya masuk dalm pertandingan bercerita kisah-kisah Al-Quran. Namun saya harus tulis sendiri kisah itu. Kata Ustazah lebih mudah untuk ingat(atau ustazah sangat sibuk untuk tulis kisah untuk saya?).

Saya murid yang naïf dan mengamalkan adab-adab menghormati guru menurut sahaja kata ustazah. Lalu tafsir Al-Quran merupakan sumber terdekat, termurah yang saya boleh perolehi. Saya membelek surah yang ada menceritakan tentang Nabi Sulaiman. Kemudian beralih ke surah-surah yang lain. Al-Quran memang sumber cerita yang menarik. Bayangkan , sebelum tidur saya akan cuba-cuba membaca satu surah yang penuh dengan cerita. Bukan baca ayat Al-quran tetapi membaca terjemahannya. Malah saya yang naïf ini telah membuat Al-Quran seakan-akan buku cerita. Jadi bayangkan saya tidak mengamalkan adab-adab membaca Tafsir Al-quran dan membacanya semasa baring, duduk, bergolek-golek( untuk mereka yang selalu membaca tentu faham kan) sehingga Abah menegur kelakuan saya itu kurang sopan barulah saya duduk seperti perempuan ayu atau membaca diatas meja dan dengan berwuduk tentunya.

Sehingga kini, apabila saya terpandang tafsir Al-quran yang saya gunakan untuk membaca itu (siap tertulis nama saya dibahagian tulang buku itu, saya akan senyum-senyum dan malu sendiri.

Sehingga kini, kalau saya mahu mencari cerita, saya akan baca tafsir Al-quran selepas membaca ayatnya.

2 thoughts on “Pertama kali jatuh cinta”

Tinggalkan Jawapan

