Kerana Aku Seorang Wanita….


Saya rasa ini merupakan entri yang tertunda.

Oh ya, awal bulan lalu cerpen saya disiarkan di Mingguan Wanita. Untuk pertama kalinya pada tahun ini.

Nampak tak betapa pemalasnya saya. Sudah bulan 4 tapi baru satu karya yang saya hantar. Karya yang lain? Saya simpan dalam cakera keras Sucy Musalmah sahaja. Saya patut makan supplement agar penyakit malas hantar karya ini dibuang jauh.. syoooh!!!

Tajuk cerpen saya Kerana Aku Seorang Wanita. Tapi saya kiciwa sedikit apabila editor telah memotong ayat pertama dalam cerpen saya.

Sepatutnya cerpen saya begini

KERANA AKU SEORANG WANITA……

maka dia berani menjungkar-balikkan hati ini.

Tapi editor potong ayat pertama itu. Kiciwa.

Oh, masa Nissa tengok ilustrasinya, dia komen, “Awat gambarnya orang tua.”

Saya jawab, “Memang lah wataknya orang tua.”

Oh cerpen ini ditulis kerana mendengar satu cerita yang berlaku kepada kawan kepada kawan kepada kawan kepada kawan saya.

Terimalah cerpen ini. Anda boleh baca disini. Saya letakkan versi asalnya.


10 thoughts on “Kerana Aku Seorang Wanita….”

  1. telah aku dipesan-pesankan oleh yang terdahulu akan perihal ‘wanita’ bahwa:

    ‘dirimu diibaratkan seperti botol-botol kaca yang rapuh,
    oleh itu, jagailah serta peliharah dengan sebaik mungkin agar ia tidak pecah’

    =)

    Like

  2. diibaratkan seperti botol-botol kaca, ‘rapuh dan mudah pecah’, serta perlu di jaga,
    dan itulah pesan-pesan di antaranya pesanan daripada baginda Muhammad Rasulullahi Sallallahi alaihi wa ali wasallam, bagi pedoman hidup kepada kita semua,(rujuklah kepada yang ahli akan hadis sahih ini) bacalah olehmu,

    salam hormat saudaraku,

    Like

Tinggalkan Jawapan

