Penyelamat Cinta???


Kata mereka, “Terima kasih kerana menjadi cupid (penyelamat cinta).”

Saya senyum sahaja, terpinga dan tidak faham.

Itu cerita bertahun-tahun dahulu. Zaman saya sekolah. Zaman tudung putih disembat dihadapan.

Sekarang pun ada orang beri ungkapan yang sama. Masih berterusan beberapa tahun kebelakangan ini.

Saya rasa saya tidak buat apa-apa. Saya sekadar sudi menemankan mereka berjumpa-jumpa atau apabila mereka sedang pening dengan masalah cinta mereka, mereka seakan senang menerima nasihat-nasihat saya. Walhal saya ini lagi bebal dalam soal cinta.

Apabila semakin dewasa ini, rupanya sudah berapa ramai yang meminta saya menjadi penyelamat cinta, meminta menyambung ikatan terputus, memulakan cinta atau apa-apa. Saya masih dengan wajah manis tidak pernah menolak atau berkata tidak.

Kadang-kadang saya sendiri aneh dengan diri sendiri. Kalau orang lain, sudah menimbun rasa cemburu apabila melihat teman-teman seangkatan sudah punya cinta dihati tetapi diri sendiri masih solo juga. Saya senang sahaja menemankan mereka bila memerlukan atau menghantar dan menjemput mereka. Malah lama-lama saya menjadi perancang pula.

Saya pernah bergurau dengan seorang teman, “Agaknya aku ini boleh buka agensi mencari jodoh la. Banyak untung!”

Lama-lama saya bertanya, mengapa agaknya saya senang berbuat demikian ya?

Mungkin saya suka melihat wajah-wajah bahagia. Senyuman yang terpamer manis apabila hati dihujani kelopak mawar. Mungkin saya rasa bahagia melihat mereka memandang saya dan mengucapkan terima kasih. Mungkin saya suka mereka tertawa dan bercanda mesra. Mungkin.

Atau mungkin saya kaki menyibuk! Haha.. Itu pun satu kemungkinan kan?

Apa-apa pun untuk mereka yang pernah menerima khidmat penyelamat cinta (kononnya) ini, saya harapkan semoga hubungan berkekalan dan berpanjangan. Saya harap saya dihadiahkan dengan kad berukir nama anda berdua suatu hari nanti.

InsyaAllah.

12 thoughts on “Penyelamat Cinta???”

  1. Disuatu hari yang cerah…
    tanpa awan yangg menghiasi langit biru..
    angin berhembus lembut menerpa tubuhku.
    Dia pun hadir disampingku…
    Saat pertama Yang tidak Akan Pernah Kulupa
    Cinta pun Tumbuh dan bersemi didalam kalbu..
    Menghangatkan segala suasana..
    Dia Begitu Indah…
    Meskipun hatiku kini hampa tanpa kehadiranya..
    Aku tidak akan pernah melupakannya..
    Saat Kita tertawa dalam suka…Menangis dalam duka
    Dimanakan Engkau wahai cintaku…
    Cinta pertamaku
    Cinta Utamaku…
    Aku Akan selalu mengennangmu Untuk Selamanya…

    Like

Tinggalkan Jawapan

