Blog : Arah dan Tujuan (sila baca tajuk dengan nada formal)


(Cis! Tajuk ala-ala artikel di majalah)

Dalam entri Azree Hanifiah, membuatkan saya membaca balik entri-entri lama dan bertanya, dimanakah kategori blog saya?


Nombor 1? Nombor 2 atau nombor 3?

Mungkin nombor 4, maksudnya entri dalam blog ini terlalu mencapah. Tidak fokus. Tulis ikut suka hati. Tidak mengikut Gaya Dewan atau Kamus Dewan Edisi Keempat.

Oleh itu harus lebih muhasabah diri. Muhasabah blog.

Ya, dulu blog adalah escapism saya. Tempat saya berlari-lari tanpa ada orang tahu, dimana saya berlari dan kenapa?

Selepas itu ramai orang sudah tahu tempat bersembunyian saya. Teman-teman saya berlari-lari pun sudah ramai yang sibuk dan melupakan tempat ini. Mood saya menulis blog sudah menurun. Lalu saya menulis tulisan yang hanya bermanfaat kepada diri sendiri tidak kepada orang lain.

Blog ini sudah menjadi semakin membosankan.

Ketika berbincang dengan teman saya mengenai blog dan tulisan dalam blog, kami mengakui ada orang menulis blog hanya untuk mendapat traffic yang tinggi. Lalu tulisannya selalu ke laut. Saya tidak mahu begitu

Saya sudah menginjak dewasa begini, apakah yang mahu saya tulis. Takkan mahu kata hari ini saya bangun, pergi kerja, buat assignment. Huh, tulisan yang tidak memandaikan bangsa sungguh! Kalau tidak mahu menulis untuk memandaikan bangsa, sekurang-kurangnya harus menulis untuk memandaikan diri sendiri. Tiba-tiba teringat puisi ini. Hish.

Hibernasi sekejap lah. Mana tahu dapat idea kan. 🙂

.

.

.

.

.

Oh tak jadi hibernasi sebab tiba-tiba dapat idea. Saya nak buat satu projek tribute untuk pembaca dan penulis komen blog ini yang tegar. Hanya 10 orang sahaja yang akan saya pilih. Jadi nantikan.

Selain itu, selepas ini saya akan menulis aktiviti-aktiviti yang telah saya pergi. Satu masalah saya tidak menulis aktiviti tersebut sebab tak ada gambar. Keghairahan menangkap gambar sudah kurang malah tiada langsung. Oleh itu mungkin saya perlu guna Sheikh Maulana Google untuk mencuplik gambar-gambar dari blog orang lain.

Mungkin saya akan aktif menulis sesuatu yang memandaikan bangsa selepas mendapat ini? Siapa yang baik hati mahu beri (Dengan mata bulat dan bersinar-sinar)


Canon Ixus!! Dah lama saya impikan. 🙂


Nota : Nyanyian hujan, siapakah yang melukis pelangi pada jemari hujan? Hanya kamu 🙂

16 thoughts on “Blog : Arah dan Tujuan (sila baca tajuk dengan nada formal)

  1. tulislah dgn ikhlas. moga ada cahaya hidayahNya di sana pada setiap mata yang membaca dan memerhati. insyaAllah..

    Like

Tinggalkan komen