Memilih bahagia dan derita


Nota : Untuk semua yang pernah mendengar

Sayang, yang merasa derita dan bahagia itu adalah kamu. Jadi aku hanya boleh beri pandangan tetapi bukanlah sesuatu yang wajib engkau ikut ya.

Saya selalu kata begitu sebelum beri apa-apa pendapat yang melibatkan hubungan diantara dua insan kepada kawan perempuan saya (sesekali kawan lelaki, sesekali itu mungkin maknanya sekali sahaja. mungkin)

Sebab saya tidak mahu pendapat saya mempengaruhi pertimbangan kawan saya sehingga bukan membuat keputusan yang dia sendiri akan menyesal. Kita hanya boleh beri pandangan dai sudut orang luar.

Ada orang yang boleh merasa bahagia biarpun dimarah dan selalu ditengking oleh kekasihnya atau suaminya.

Ada orang yang berasa bahagia memilih ketidaksempurnaa pasangan sebagai beautiful in perfectionist.

Bahasa bahagia ini pelbagai kan.

Jadi kalau kawan-kawan saya bahagia dengan cara begitu, saya hanya layak memberi sokongan dan sokongan. Jika mereka tersilap, saya akan berada disisi mereka saat sedih. Kesilapan akan mendewasakan mereka. Biarlah mereka silap masa muda dan memperbaiki keadaan kan?


Saya tinggalkan dengan sepotong sajak daripada Rendra – Pamflet Cinta


Yaaah, Ma mencintai kamu adalah bahagia dan sedih

Bahagia kerana mempunyai kamu dalam kalbuku

dan sedih kerana kita sering berpisah

Ketegangan menjadi pupuk cinta kita

tetapi bukankah kehidupan sendiri adalah bahagia dan sedih?

Bahagia kerana nafas mengalir dan jantung berdetak

Sedih kerana fikiran diliputi bayang-bayang

Adapun harapan adalah penghayatan dan ketegangan


4 thoughts on “Memilih bahagia dan derita”

Tinggalkan Jawapan

