Puisi Di Bawah Pohon – Berita Harian 21 November 2010


Saya sedang sibuk membalut hadiah perkahwinan untuk rakan saya di stesen KTM Ipoh. Teman sebelah sedang sibuk membelek-belek surat khabar yang baru dibelinya. Entah kenapa semasa ruangan sastera, saya mencuri pandang dan ternampak nama saya. Ya, senyum manis sahaja. Teman kata

“Hari ini hari yang membahagiakan untuk awak lah ya.”

Membaca kembali sajak itu yang ditulis dalam telefon semasa ralit di Dialog Orang Muda (DOM) tempoh hari. Pengalaman dua kali ke DOM dengan jumlah khalayak dan isu yang berbeza buat saya berfikir. Polemik dan pertelingkahan kecil serta menegakkan idealogi masing-masing sering membuatkan kita jadi teruja. Namun hati-hati, polemik antara hutan yang dahsyat, tanpa ilmu dan keteguhan hati, boleh sahaja tersesat.

Ya, semasa DOM yang membincangkan isu wanita, seseorang menghantar isyarat menyuruh saya bersuara dan saya tetap tegas tidak mahu. Lalu ditanya selepas DOM habis, mengapa saya tidak mahu melontar pendapat atau memberi apa-apa kata, saya senyum sahaja dan biarlah saya jawab dalam puisi saya ini.

Nikmatilah puisi saya yang bersahaja ini. Moga-moga saya sudah menjawab pertanyaan daripada orang itu tempoh hari.

Klik disini juga

2 thoughts on “Puisi Di Bawah Pohon – Berita Harian 21 November 2010

    1. Aidil Khalid : Haha, Bilalah sajak 20 minit bosan menunggu nak disiarkan. Setelah dua buah sajak tertolak, maka sajak ini yang diterima :).

      Saya akan sertakan sajak dengan garis pembahagi dan sajak yang disiarkan di BH itu di blog ini 🙂

      Like

Tinggalkan komen