Puisi lama yang baru nak letak di blog


Mengikut entri ini, puisi Hujan di Dataran Ilmu telah disiarkan di Majalah Mutiara Minda. Namun demi menjaga hak cipta pihak Mutiara Minda yang bersiaran 3 bulan sekali, maka saya masih tidak meletakkan puisi itu di blog. Oleh kerana salah faham, saya fikir bulan Disember baru hak cipta itu tamat rupanya Majalah Mutiara Minda November-Januari. Bukannya Disember-Februari.

Puisi ini sudah terlalu lama ditulis, sewaktu editor lama Mutiara Minda mengirimkan emel kepada saya meminta agar saya mengirimkan puisi atau cerpen, maka puisi ini yang saya fikirkan sangat sesuai dengan konsep majalah tersebut. (masa itu saya tidak pernah melihat majalah ini di depan mata saya). Ya, saya tidak banyak puisi yang serius, puisi saya banyak yang remeh.

Puisi yang ditulis di dataran, Fakulti Sains Universiti Malaya semasa menunggu untuk bertemu dengan teman lama saya. Ketika itu hujan turun dan saya pantas merakamkan apa yang saya lihat dalam puisi Hujan Di Dataran Ilmu.

Haha, kebetulan sekali sewaktu menghadiri majlis konvokesyen ahli deligasi, Aidil Khalid, hujan turun mencurah. Pantas sekali kami teringat puisi ini.

*senyum*

Tinggalkan Jawapan

