Disember Yang Dingin


Disember sering sahaja dingin dan sejuk. Apalah disember tanpa hujan. Malah semasa di Terengganu, saya lengkap menerima hujan sebagai pasangan paling akrab. Malah, Kopratasa telah mengangkat puisi Akhir Disember nukilan Abdul Aziz HM sebagai lagu.

Akan datang akhir Disember ini,
Bulan di ranting pohonan
Dan angin yang berdesir
Dalam nafas malam
Mengalir antara malam dan sepi
Sementara, menunggu
Lebur jagat ini

Saya selalu mengulang lagu ini sambil melihat hujan turun dan laut yang bergelora. (Masa tahun dua, bilik saya menghadap laut.)

Disember akan mencumbu Januari tidak lama lagi. Menghampiri hujung tahun kadang-kala saya bertanya, apa yang saya capai dalam hidup, sekurang-kurangnya dalam bidang yang saya cintai ini. Kalau pembaca veteran blog ini, pasti macam sedar, tahun ini saya hanya rajin menghantar puisi sahaja ke media. Tidak gigih menulis cerpen. Moga-moga tahun depan jadi seimbang. Menvariasikan menulis tidak hanya pada cerpen atau puisi sahaja. Artikel, rencana, skrip drama, skrip drama radio dan novel yang sudah berhabuk dan bersawang tidak terusik.

Bukanlah saya seorang yang sastera lah sangat (dengan nada tipikal) tetapi saya sekadar cinta dan suka. Saya tidak berapa mahu peduli cubit-cubit manja dan gosip-gosip Jarum Peniti orang sastera. Bukan tidak mahu, belum masanya. Sekarang jadi pemerhati senyap sahaja. Sebab itu juga, saya menulis puisi Di Bawah Pohon.

Oh ya, entri ini ditulis kerana selalunya bulan Disember, wordpress.com akan menurunkan salji putih di blog. Salji yang seperti hujan ini benar-benar menampakkan jiwa blog Nyanyian Hujan. Perasan tak? Saya suka sekali membuka blog sendiri pada bulan Disember. Ya, mungkin akan letak lebih banyak entri pada bulan ini.

 


Tinggalkan Jawapan

