Borak Buku Dengan…….


Dahulu, saya punya cita-cita kecil. Saya mahu teman-teman yang boleh diskusi buku dengan saya. Itu cita-cita saya ketika 10 tahun dahulu. Malang sekali, saya tidak punya teman yang ada passion seperti saya. Oh, bukan menidakkan dan merendahkan teman-teman saya, bukan mereka belum berjumpa calon buku yang sesuai yang boleh membuatkan mereka obses membaca seperti saya (suatu ketika dahulu). Sebab sekarang saya lihat (melalui facebook), kawan-kawan saya zaman sekolah dahulu ramai membaca buku dan suka buku.

Saya suka apabila berbicara tentang buku. Lagi-lagi kalau buku itu saya sangat suka baca. Saya akan ingat plot-plotnya malah jalan ceritanya. Pengalaman berbicara dengan teman-teman penulis yang bukunya saya baca, saya boleh bertanya plot itu ini dan ada kalanya penulis pun kurang ingat bahagian itu. Kalau saya obses dengan buku itu, jangan dikiralah bagaimana saya beria-ia bercerita dan memetik bahagian-bahagian yang saya suka.

Kebetulannya, saya dan ahli deligasi diminta menyelenggara satu projek Borak Buku dengan kerjasama Biro Penulis Muda. Menjemput seorang tokoh sama ada dari lapangan sastera, politik, seni atau pelbagai bidang untuk berbicara tentang buku yang mereka suka. Ya, apa sahaja buku yang mereka suka. Oh, teringat cerita Jane Austen Book Club. Saya tak sempat menghabiskan cerita ini sesudah Sucy Musalmah rosak. Program yang menarik. Setiap orang antara kami akan bergilir-gilir menyelenggara slot Borak Buku ini akan memilih tokoh yang ingin dijemput dan tempat. Lokasi slot Borak Buku ini di merata-rata kafe di sekitar Lembah Klang.

Tetamu undangan kali ini ialah saudara S.M Zakir yang baru-baru ini memenangi Hadiah Mastera. Beliau telah memilih buku Taras Bulba yang ditulis oleh Nikolai Gogol untuk diborakkan. Butiran program Borak Buku Dengan….. S.M Zakir adalah

Tarikh    : 16 Januari 2011

Masa    : 3.30-5.30 petang

Hari    : Ahad (minggu ketiga)

Lokas : Kafe Starbuck, KL SENTRAL

Taras Bulba

Ya, buku Taras Bulba agak sukar di dapati di pasaran selain daripada Kinokuniya, maka sesiapa yang belum pernah membaca long short stories itu atau tales (menurut kawan saya yang sudah membacanya) bolehlah memuat-turun di sini dalam versi ebook (versi penuh). Usah khuatir soal hak cipta kerana buku ini ditulis pada 1835 dan hak cipta penulis selepas kematiannya hanya berlangsung selama 50 tahun sebelum menjadi hak awam.

Oleh itu, kepada semua yang suka buku, sama ada tua, muda, kanak-kanak, remaja, aliran bawah tanah, perdana atau apa sahaja, datanglah ke program Borak Buku Dengan…. Program ini bersifat santai. Kamu boleh sahaja datang di pertengahan, di hujung, di tengah program. Kalau datang bukan untuk dengar diskusi pun tidak mengapa, sebab selepas itu mungkin boleh berborak tentang perkara lain, memberi pandangan.

Penyertaan terbuka tanpa perlu pendaftaran. Sudah dikatakan kamu boleh sahaja datang bila-bila kamu suka, pergi bila-bila kamu mahu. Kalau beruntung, mungkin pihak penganjur akan belanja secawan kopi. Mungkin. :0

Maklumat penuh program boleh didapati di sini


Notakakitangan: Moga-moga tiada kasta sastera dalam program ini. Amin…


2 thoughts on “Borak Buku Dengan…….”

Tinggalkan Jawapan

