Menemui diri dalam puisi


 

Dahulu, saya tidak percaya saya akan menemui diri saya dalam puisi. Saya sangat obses membaca cerpen nan panjang menjela berbanding puisi. Malah saya selalu merasakan pembacaan puisi tidak puas dan tidak meluas. Puisi adalah lantunan melodrama yang keterlaluan. Itu fikiran saya waktu itu. Oleh sebab itu, saya sanggup menghabiskan masa membaca cerpen daripada meluangkan masa membaca puisi.

Lewat kebelakangan ini, saya tidak punya masa dan kekuatan untuk bahan bacaan yang panjang. Cerpen-cerpen sudah tidak menguji dan menduga saya lagi berbanding zaman dahulu. Cerpen sudah jadi terlalu sterotaip dan jarang saya menemui keindahan dalam cerpen seperti suatu waktu dahulu. Saya menjadi dorman dan melalui fasa-kemurungan-membaca. Kemudian saya mula beralih kepada bahan bacaan puisi. Ini bermula daripada saya melalui perjalanan tren yang singkat dan saya perlukan bahan bacaan yang ringkas dan memikat. Puisi merupakan alternatif terbaik kepada saya.

Semenjak itu, saya semakin tenggelam dalam puisi dan saya cenderung menulis puisi. Ini dapat dilihat melalui kecenderungan karya yang disiarkankebelakangan ini dalam genre puisi. Mungkin saya kurang patriotik dan sangat selektif memilih penyair yang harus saya ikut. Sesiapa yang mengikuti blog ini, pasti menyedari kekasih puisi saya iaitu Sapardi dan Aan Mansyur. MAaf kalau saya meletakkan mereka terlalu tinggi tetapi saya tidak dapat menolak pengaruh mereka dalam gaya penulisan puisi saya. Saya larut dalam pesona puisi mereka. Puisi Sapardi dan Aan Mansyur biarpun sukar di dapati kerana faktor demografi, tidak menghalang saya menikmati puisi mereka. Ramai rakyat indonesi yang meletakkan puisi Sapardi serta dengan maha rajinnya meyalin dalam bentuk pdf untuk diakses oleh sesiapa sahaja. Begitu juga dengan puisi Aan Manysur yang boleh di dapati melalui tiga-tiga blognya. Namun perkara itu sukar di dapati dalam puisi Malaysia, yang ada Cuma di penyair.wordpress.com. itupun hanya sebilangan kecil sahaja puisi yang dimuatnaikkan.

Oleh kerana itu, mungkin ramai yang tidak menyedari T Alias Taib mempunyai sekian banyak puisi yang lebih baik daripada puisi Tukang Gunting atau Pasar Pengalaman. Mujur saya dapat memburu buku-buku puisi T Alias Taib bermula Pemburu kota, Seberkas kunci, Opera, Piramid, hanya satu kumpulan puisi iaitu Petang Condong yang diterbitkan oleh pustaka cipta belum saya peroleh. Semasa menyelak Piramid yang saya nobatkan buku puisi terbaik T Alias Taib (sambil menolak Pasar Pengalaman) saya sering menemui diri saya yang disebut oleh T Alias Taib dalam puisinya. Bila-bila malam sebelum tidur, saya akan membelek helai-helai dan ada waktunya puisi yang tidak memikat bisa memikat hati saya kembali dan sangat kena dengan perasaan saya waktu itu.

Saya berharap saya menemui diri dalam kumpulan puisi-puisi yang ditulis penulis Malaysia. Saya berharap kepalsuan dan pura-pura yang banyak mendominasi puisi Malaysia akan hilang dan ruintuh serta kita meraikan kebebasan dalam melahirkan puisi demi masa depan sastera kita.

Tinggalkan Jawapan

