Trivia Ulang Tahun : Birthday Party


Seumur hidup tidak pernah menyambutnya.

Ibu dan abah telah kehilangan abang beberapa hari selepas sambutan ulang tahun kelahirannya yang dibuat secara besar-besaran. Hilang untuk selama-lamanya. Masa itu saya belum lahir. Oleh itu, Abah seolah memerangi setiap sambutan hari ulang tahun saya dan aadik-adik. Mungkin, itu cara abah melawan rasa sedih kehilangan abang. Melupakan keraian hari ulang tahun. Oleh kerana itu, saya tidak pernah merasa majlis ulang tahun sama ada dibuat secara besar-besaran atau kecil-kecilan.

Sehingga dewasa begini, saya tidak pernah menggantung harapan pada sebuah sambutan ulang tahun untuk membuatkan hari ulang tahun saya bahagia.

Selalu menghiburkan diri sendiri sahaja. Saya akan memilih pakaian yang terbaik, bersolek (walaupun hanya keluar untuk ke kedai mamak) ketika tarikh itu. Ada waktunya, saya hanya mahu menghabiskan hari di sebuah kafe untuk secawan kopi dan sehiris kek untuk diri sendiri. Hanya itu.

Apakah yang lebih baik daripada meraikan ulang tahun daripada membahagiakan diri dalam kesederhanaan?

Tinggalkan Jawapan

