Trivia Ulang Tahun : hadiah


Mula mendapat hadiah semasa darjah 6. Walaupun hanya secawan mug bertampal corak yang sangat biasa, saya hampir sahaja mahu menangis. Hadiah mug itu dariapda kawan sekelas saya, Rubiah Mat Zin (jika dia masih ingat). Mug itu masih ada di dalam rumah, digunakan untuk minum oleh ibu, abah, abang dan adik saya.

Ketika tingkatan 1, teman muhibbah, Chong Poh She saya beri saya calendar yang dia design sendiri. Saya masih simpan calendar itu. Ketika berpindah ke sekolah baru, kalender itu saya masih letak di antara kertas palstik atas meja belajar. Untuk kenang-kenangan. Seorang teman saya pula, Adilah Azahar (baru terserempak dia pada tahun lepas) memberi saya pot porri warna hijau. Saya meneriak gembira. Saya sangat suka pot porri gantung itu. Sehingga dua tahun lepas masih ada dengan saya sehinggalah ketika renovation rumah dan perpindahan rumah,pot porri itu hilang. Saya bermurung sepanjang hari.

Bila dewasa begini, saya sedar ada beberapa barang yang saya tidak akan beli walaupun saya sangat mahukan benda itu. Benda itu sepertinya telah saya khususkan untuk dihadiahkan oleh orang bukan untuk diberi. Antara barang tersebut ialah kotak muzik (yanga ada penari ballet, sekarang saya sedang memburu kotak muzik komidi putar) dan anak patung. Alhamdulillah,impian saya makbul. Saya mendapat dua anak patung, berselang tahun. Satu saya namakan Momo (anak lembu) satu lagi Shiro (yang sebiji macam shiro dalam sin chan). Kedua-dua ini dihadiahkan oleh mantan housemate saya iaitu Masitah Saini dan Panda. Kedua-dua ini kesayangan saya.

Oh ya, saya pernah dapat sejambak bunga berangkai 3 kuntum untuk pertama kalinya dalam hidup saya ketika ulang tahun. Saya sangat terkejut. Hadiah itu menjadi satu-satunya hadiah bunga yang saya terima sehingga kini. Hi hi hi.

Selain itu, kejutan hadiah hari lahir yang buat saya terkenang sehingga ialah sebentuk kek secret recipe perisa blueberry. Ampun, kek itu bagi saya sangat mahal. Saya masih dibelajar di tanah duka waktu itu, dan proses pembelian kek itu dibuat online melalui rakan bilik saya. Mereka berpakat secara rahsia tanpa pengetahuan saya. Dia di utara. Kepada kawan saya yang menghiburkan hati saya yang lara kerana harus menyambut ulang tahun di dalam hutan, saya tidak pernah akan melupakan ingatan dan usaha itu sepanjang hidup saya.

hadiah kek, kad daripada Huda Hadi dan beruang dari kawan terbaik

Ada juga kiriman sepasang anting-anting yang masih lagi ada sehingga kini. Kiriman ini daripada seseorang yang sentiasa tidak pernah lupa mengucapkan ulang tahun pada saya dan mengirimkan hadiah untuk saya. Walaupun mungkin hadiahnya biasa kecil dan kini dia sudah tercampak jauh di Sarawak, saya tidak pernah lupa. Dia berselang sebulan dengan tarikh ulang tahun kelahiran saya.

Ya, saya mungkin mudah rasa terharu untuk perkara ini. Sesuatu yang kau tidak biasa dapat, bila kau dapat, apa yang kamu rasa? Bahagia bukan?

Kepada mereka yang telah meletakkan sedikit ruang dalam ingatannya untuk mengucapkan ulang tahun kelahiran kepada saya. Apalah yang dapat saya berikan selain ucapan terima kasih.

*senyum*


2 thoughts on “Trivia Ulang Tahun : hadiah”

Tinggalkan Jawapan

