Puisi : 3 Hadiah


3 Hadiah

(Catatan Kepada F)

 

Kek Ulang Tahun

 

Setiap waktu berkunjung ke kedai resipi rahsia

aku pasti mencari alasan untuk tidak memilih

sehiris kek keju beri biru kegemaranku

 

Aku sentiasa mahu menyimpan keenakan

kek keju beri biru hadiah daripadamu

sempena ulang tahunku yang sepi

 

Sepasang Baju Kurung

 

Setiap pagi, aku berjalan di taman kembang merah

menyarung baju kusam dan kelam

kupu-kupu menari dan meneriak warna

sepantas kembang-kembang bersimpati

mengoyakkan kelopak dirinya

membentuk sepasang baju kurung baru untukku

 

Teman-teman sering bertanya

mengapa tidak kupakai

sepasang baju kurung merah

yang tergantung rapi dalam almari rumahku

 

Tidak mereka tahu, setiap kali aku memakainya

mendadak bunga-bunga tercetak pada baju

mengakar sesuatu dalam tubuhku

aku perlahan-lahan menjadi pohon

yang merindukan kehadiran hujan.

 

 

Buku

 

Buku itu mendadak tebal

bila-bila aku merasa rindu

buku mendendami aku untuk membacanya

di dalam setiap helaian ada gumpalan cerita.

 

Aku sering sahaja berdusta pada buku hadiahmu

kubilang, hariku adalah stesen hidup yang sibuk

tidak cermat aku menyisih masa membacanya.

 

Sedangkan, aku enggan menghabiskan

setiap helaian yang akan menuju ke bab perpisahan

menutupnya dan mengecup selamat tinggal

pada buku yang dibeli hasil simpanan harianmu

kenangan dari kau yang telah menghilang entah ke mana.

 

 

Ainunl Muaiyanah Sulaiman

31032011

 

 

Notakakitangan : Selepas berjanji untuk tidak meletakkan puisi sendiri di blog kecuali yang disiarkan, ini pertama kali setelah sekian lama kerana keperluan puisi ini diletakkan di sini.

4 thoughts on “Puisi : 3 Hadiah”

Tinggalkan Jawapan

