Permohonan maaf


Antara banyak perkara, yang paling saya tidak suka terjadi kepada saya adalah mengecewakan seseorang.

Dalam banyak tahun kebelakangan ini, saya sering melebihkan kepentingan orang lain melebihi kepentingan saya. Beberapa kali saya menolak kegembiraan hati saya semata-mata mahu menyenangkan hati kawan-kawan saya.

Saya suka melihat rakan-rakan saya bergembira. Malah saya akan tolong serta fikirkan macam mana pun cara agar kesusahan kawan-kawan saya dapat tertolong. Mementingkan diri, itu mungkin bukan saya orangnya.

Namun sebentar tadi, saya terbaca satu entri yang merujuk nama saya (melalui statistik pada blog). Sungguh, saya rasa sangat bersalah kepada tuan punya blog tersebut. Beberapa kali dia menghubungi saya supaya saya mengirimkan CD Sophie’s World namun kerana sibuk saya terlupa. Malah benar-benar terlupa sedangkan CD itu sudah saya burn dan tinggal hantarkan sahaja. Perpindahan tempat kerja serta tempat tinggal serta beberapa perkara yang melanda hidup membuatkan saya mengendahkan satu-satunya permintaan dia. Mengirimkan CD Sophie’s World.

Lalu entri ini saya tulis sebagai permohonan maaf kepadanya bahawa betapa kelalaian saya membuatkannya marah dan terasa kepada saya. Bukan kerana Cik Syarin Nusrah tidak menjadi kenalan penulis pada saya. Malah percaya lah, sebahagian pembaca blog saya bukan penulis pun. Tanyalah pada Fairuz Fauzi atau mungkin Qarinah Muizzah. Mereka bukan penulis pun namun saya senang sekali bersahabat dengan mereka. Bukan kerana Cik Syarin Nusrah bukan penulis dan malah saya bukan penulis pun. InsyaAllah, saya memang sentiasa akan ingat sesiapa pun yang pernah mengirimkan komentar di blog ini walaupun bertahun-tahun telah berlalu. Semuanya kerana memori ingatan saya yang terlalu banyak memikir perkara sehingga terlupa.

Terima kasih kerana pernah memberi kepercayaan untuk mengirimkan CD tersebut walaupun tidak sampai ke tangannya (dan sudah beroleh cerita itu sendiri tanpa bantuan saya). Saya berharap Cik Syarin Nusrah tidak terasa hati dengan saya dan sentiasa mahu bersahabat.

Tinggalkan Jawapan

