Kahwin oh kahwin!


(baca tajuk di atas seperti lagu katak oh katak, okey!)

Setelah percubaan ibu dalam entri ini gagal menghambat hati saya dan hal ini pun saya endah tak endah, saya rasa dia sudah mengatur stategi baru supaya saya memandang serius terhadap apa yang dikatakan.

Ehem!

Saya pulang ke kampung seperti kebiasaan.

Strategi 1

“Ibu rasa nak tukar dinding bilik utama, kemudian cat warna putih.”

Saya hairan. Bukan baru beberapa tahun buat ubah suai rumah ke? Bila saya tanya ini jawabnya:

“Nanti senang bila kau kahwin. Dinding warna putih, mudah nak padan dengan warna apa pun.”

Erm..

Strategi 2

“Bulan 6 ini ibu rasa mahu tukar mula beli cadar atau tempah cadar yang cantik-cantik la.”

Oh, mungkin sudah bosan dengan cadar lama. Padahal saya suka benar cadar itu kerana kalau baring mesti rasa mau lena lah.

“Iyalah. Nanti kan kau nak kahwin. Beli barang kahwin sedikit demi sedikit dari sekarang. Tak lah ralat keluar belanja banyak. Ibu rasa cadar itu biar warna putih lepas tu tekad dengan corak ungu. Jadi tema kau kahwin nanti silver purple. Okey yana?”

Huh? Sabar yana, sabar. Sejak bila pula kau pilih tema? Ish ish ish.

Strategi 3

Ibu baru pulang majlis kahwin di kampung. Saya pun belek-belek ole-ole yang diberi pengantin. Ada air kotak, gula-gula, kuih dan muih serta bermacam lagi. Entah apa, saya memang suka makan buah tangan orang kahwin. Sedapnya semacam.

“Ibu fikirkan apa yang yana nak bagi masa kahwin nanti. Air kotak pun ok. Murah je. Lepas itu gula-gula atau apa-apa bubuh dalam plastik. Untuk kawan-kawan yana, kita buat special sikit la.”

Terus rasa kuih bangkit yang manis itu terasa pahit.

Strategi 4

Semasa duduk sambil makan pisang goreng (yang saya goreng sendiri ok).

“Ibu dah minta kebenaran abah nak tebang pokok rambutan tepi rumah tu. Tapi abah tak bagi. Nanti ibu pujuklah supaya dapat tebang pokok itu.”

Saya suka pokok rambutan itu. Buahnya kuning dan sedap. Rendang dan mudah dipetik. Kenapa nak tebang tanpa tentu hala pula?

“Yelah, tempat itu nanti bina bangsal, senang sikit. Kalau kawan-kawan yana datang masa kahwin itu, boleh duduk di situ bual-bual. Nak lama-lama pun tak apa. tak adalah ganggu tetamu yang lain.”

Okey, saya sudah berketat muka. Sejak bila isu kahwin jadi bahan untuk buli saya di rumah?

……..

Semuanya saya harus dengar dalam 48 jam saya di rumah tu. Agaknya kalau saya cuti seminggu, ibu dah boleh jadi perancang perkahwinan saya kot. Huhu.

Ibu, bersabarlah. Bukan tidak mahu kahwin lagi atau memikirkan soal kahwin. Bukan soal muda lagi atau saya mahu enjoy! Tapi calon suami pun saya tak jumpa lagi. Macam mana nak bercakap soal kahwin sekalipun?

Saya rasa lelaki yang ditakdirkan menjadi suami saya sedang kehilangan GPS atau dia tak install PAPAGO dalam smartphone.Sebab itu sehingga kini, dia tidak dapat menemui saya lagi dan saya masih tidak menemui dia.

Sehingga waktu itu, ibu bersabarlah. Gunakan duit itu untuk pergi spa ikan ke? Bercuti ke? Beli baju baru ke? OK? J

12 thoughts on “Kahwin oh kahwin!”

  1. la, ke situ pula~ya lah ko lah satu satu nya bujang lagi kan, mestilah mak kau memberi pengharapan yang tinggi~insyaallah, dah bersedia nanti, kau akan berkahwin juga…hehe

    Like

Tinggalkan Jawapan

