Puisi di Tunas Cipta Jun 2011


Kalau rajin, belilah Tunas Cipta Bulan 6 ini. Ada sebuah sajak telah dipilih oleh editor untuk disiarkan dalam bulan ini. Judulnya 20 Minit Menunggu. Terima kasih kepada Encik Ruslan yang baik budi.

Sajak ini ditulis tahun lepas, masa masih ada Deligasi Shah Alam. Sebelum berpecah kerana saya berpindah kerja dan hanya boleh memegang status, mantan deligasi (yang selalu dibuli dan dikenakan cukup-cukup oleh ahli deligasi). Jika Nissa Yusof dalam entrinya yang mengulas puisinya Bukit Bintang. Maka, puisi ini ditulis berasaskan peristiwa yang benar-benar terjadi dan sering kali menjadi usikan dan bahan untuk membuli saya. Ya, saya relakan sahaja.

Apa yang lebih indah tentang puisi ini, puisi ini antara titik tolak, saya sangat gigih menulis puisi. Hampir setiap hari saya akan mencuba subjek-subjek baru untuk ditulis. Rakan penulis yang sering (dipaksa) membaca puisi saya pun mula mengatakan, prolifiknya saya. Puisi ini antara kebangkitan awal setelah tidur yang lama dalam dunia tulis-tulis ini. Malah ketika idea puisi ini tercetus, saya telah dikerah habis-habisan oleh deligasi supaya menyiapkan puisi itu dan meletakkan nama mereka (dengan nada gurau) dan dihantar ke mana-mana. Ketika zaman itu, saya selalu dipaksa (dengan rela hati tentunya) dan dileteri untuk terus menulis-menulis dan menulis serta rajin menghantar karya (kerana saya sangat malas menghantar karya yang dah siap). Ha ha ha.

Oh, saya sangat merindukan zaman berdeligasi. Ke Bukit Broga, kedai kopi, acara malam minggu, memburu buku, Ipoh, Kuala, Cendol, aiskrim, Ikea, berkayak, berbasikal, konvo, nasi beriani, pawagam, Twilight, Old Town, dataran, Rumah Pena, teater, diskusi, rusuh, gaduh, gurau dan lain-lain. Betapa aktifnya kami sehingga SM Zakir pernah menulis dalam artikelnya di Tunas Cipta Februari iaitu kelompok penulis yang membentuk kelompok geososial mereka melalui kegiatan sastera yang dilibati bersama tidak lagi cenderung menulis melalui gaya dan bentuk yang sama , .Sekarang masing-masing makin sibuk dan tidak duduk sedaerah lagi. Sungguh, rindunya pada masa lalu yang indah.

Terima kasih untuk rakan-rakan yang sentiasa mendorong. Kepada yang sentiasa rajin bertanya “Hari ini menulis tak?”. Saya belum punya jutaan kata-kata yang boleh dirangkaikan selain ucap terima kasih. Terima kasih.

Notakakitangan : Lepas ini nak buat Deligasi Kajang-Bangi la. Siapa nak turut serta, angkat tangan! Oh Yeah!

6 thoughts on “Puisi di Tunas Cipta Jun 2011”

  1. Orang rajinlah. Ggrrrr!!!
    Tapi selalu asyik bertembung dengan tarikh/aktiviti lain. 😦
    Kalau tak haritu (jumaat) patut ke baca puisi di rumah PENA, tapi ada hal lain pula. Sob sob sob…

    Oh ya, siapa ahli deligasi Kajang-Bangi-Serdang? :p

    Like

    1. Amirul : Oh yeah! Baguslah. Nanti kalau pergi roger roger :). Biasanya deligasi Kajang-Bangi-Serdang terdiri daripada Azizul Ikhwan (ode), hani Salwah Yaakub, Masitah Saini dan sayang. Sahulu ada Zulfazlan Jumrah. Calon akan bertambah dari masa ke semasa 🙂

      Like

Tinggalkan Jawapan

