Hutan Persahabatan


Alangkah anehnya sebuah persahabatan, lebih aneh daripada seribu cinta. Bersahabat tidak seperti cinta yang penuh rasa ingin memiliki, inginkan balasan, ingin disayangi. Bersahabat seperti tidak meminta apa-apa balasan. Tiada ikatan khusus. Hanya bersahabat. Sederhana sekali semangat bersahabat, solidariti atau apa sahaja pebendaharaan kata yang sesuai.

Saya sering sahaja teringat SAJAK T Alias Taib berjudul Hutan Persahabatan.

 

T. Alias Taib

Hutan Persahabatan

 

Berkawan denganmu

Ialah berkawan dengan ilmu,

Dengan akal yang selalu di raut,

Renung yang selalu dikikir

Dan hujah yang selalu diasah.

Berkawan denganmu

Ialah bermusuh dengan musuhmu,

Dengan si fitnah yang beraja

Pada api perasaan,

Dan si dengki yang bersedia

Membentesmu dari belakang.

 

Ah, kawan, lupakan mereka.

Mari teruskan perburuan kita

Di hutan persahabatan kekal ini.

Aku tidak memerlukan kata-kata indah

Tetapi tangan ikhlasmu

Apabila terjatuh di perburuan ini.

Aku hanya ingin menemanimu

Di perjalanan yang penuh halangan

Dan perburuan yang menyukarkan.

Aku tidak memerlukan mereka,

Mari teruskan persahabatan kita.

 

 

Tapi sayangnya, di sini, saya harus membakar hutan persahabatan ini kerana telah terlalu banyak api yang sahabat mulakan, telah terlalu lelah untuk saya padamkan. Lebih baik, saya bakar sahaja hutan ini supaya tidak akan sesak pada pandangan matamu. Tetapi bukankah kamu yang memang mahu membakar hutan ni, atau telah mula membakarnya, lama dahulu?

 

Betapa sedihnya melihat hutan ini terbakar. Bersama jutaan gambar dan kenang-kenangan. Ingatan bukankah untuk dikenang dan dilupakan juga?

Tinggalkan Jawapan

