Melewati Bangunan Kedai


Saya selalu melewati bangunan kedai. Dan ini kegemaran saya yang entah bila tumbuh dalam diri.

Selalunya melewati bangunan kedai selepas habis waktu bekerja. Saya akan memandu dan memandang bangunan kedai mungkin hanya mahu mencari sebuah kedai di situ. Selepas itu, entah apa, saya akan berjalan melewati satu pintu rumah kedai ke satu pintu rumah kedai. Menjenguk setiap jenis kedai dan produk yang ditawarkan. Sesekali mencuri masuk untuk melihat-lihat sahaja bukanlah berniat membeli apa-apa.

Untuk apa saya melewati setiap bangunan kedai itu, dan tidak membeli apa-apa? Kerana untuk bertemu sejumlah keindahan dan rahsia yang tidak pernah dijangka. Kadang kala saya akan jumpa kedai buku terpakai, atau kafe kecil yang menawarkan kek yang sedap, peralatan perabot yang murah dan benda-benda yang tidak dapat dibeli di pasar raya yang menawarkan produk setara.

Kadang-kala saya jadi sangat kagum dengan keramahan dan kegigihan pemilik kedai yang terpaksa bersaing dengan pasar raya besar terutamanya jika pasar raya itu berdekatan dengan kedai. Mereka akan melayan kita seperti kita ini putera puteri dari keraton. Sesiapa yang suka menjalinkan hubungan lebih daripada seorang pembeli dan penjual, di kedai-kedai kecil inilah, kamu akan menemuinya. Mereka akan pantas sekali mengenal kita dan menjadi akrab serta terlebih ramah. Kita bukan sahaja menjadi pelanggannya tetapi juga boleh bertukar menjadi sahabat juga.

Melewati bangunan kedai selepas waktu kerja dapat menghilangkan ketegangan dan bebanan kerja. Fikiran saya menjadi sangat ringan dan melayang. Melewati kesunyian, tanpa manusia hanya bunyi seretan kakinya di laman rumah kedai serta cuba membaca wajah jurujual membuatkan kemanusiaan saya tidak hilang. Tidak pernah sekali pun saya pulang dari melewati bangunan kedai dengan fikiran yang berat dan mendukakan.

Kadang-kadang kesunyian dan keheningan menawarkan sejumlah penyakit yang tidak dapat diubati dengan hingar manusia.

2 thoughts on “Melewati Bangunan Kedai”

Tinggalkan Jawapan

