30 Hari Menulis Surat Cinta Menjelang Ulang Tahun


Sebulan lagi menjelang ulang tahun saya.

Untuk yang keberapa, biarlah menjadi rahsia dan ketakrahsiaan antara saya dan kawan-kawan yang mengenali saya di alam nyata.

Namun untuk ulang tahun kali ini, adalah satu takah baru dalam hidup dan tidak sangka saya sudah sampai ke takah ini kerana di zaman remaja saya selalu membayangkan bahawa ketika takah ini mungkin saya sudah jadi wanita bekerjaya yang elegen, bergaya, sofisikated dan ehem! menjalinkan hubungan hati ke hati dengan seseorang dan sedang merancang ke ehem! hidup berdua selamanya… Lalalalala….

Tapi rasanya ketika itu mungkin saya naïf, rupanya ada banyak lagi hal yang tak terselesaikan sekarang tapi tidak bermakna saya tidak bahagia dengan hidup yang ada, ya sangat bahagia. Bukankah hal tentang mengukur bahagia telah saya nyatakan dalam entri ini?

Merujuk kepada judul entri di atas, saya terilham daripada M. Aan Mansyur yang menganjurkan #30harimenulissuratcinta bermula 14Januari-14Februari. Tetapi kerana kekangan masa, saya lanjutkan sahaja menjadi 30 hari menulis surat cinta menjelang ulang tahun saya pada bulan hadapan.

Jadi sepanjang sebulan ini, saya akan menulis sejumlah surat cinta kepada orang-orang atau benda-benda kesayangan atau pernah memberi kenangan kepada saya. Saya pernah menulis sebuah surat dalam blog ini. Surat Kepada Mantan Kekasih Ketika Ulang Tahun Perpisahan.

Saya punya kegemaran menulis surat ketika zaman sekolah menengah. Malah surat itu masih sahaja tersimpan rapi di kampung. Sesekali apabila pulang, saya akan duduk dan membaca kesemua surat itu. Saya pernah bertanya kepada teman yang selalu berbalas surat dengan saya, apakah dia masih menyimpan surat kiriman saya sepanjang hampir dua tahun itu? Dia gelak dan berkata, “Maaf, saya telah membakarnya.” Kami menyaling tawa sahaja. Dramatik sungguh tindakan yang teman saya ambil itu. Membakar surat kiriman saya kerana kecewa? Tapi saya tidak pernah marah dengan tindakannya. Itu haknya untuk melayani surat kiriman saya. Kami masih saling berhubung sehingga kini. Saling mengucap ulang tahun tanpa gagal hampir sepuluh tahun lamanya sehingga kini. Saya mendoakan dia baik-baik sahaja di Sarawak ini dan bertemu jodoh yang baik. Amin.

Mari menyertai saya dalam 30 hari menulis sajak menjelang ulang tahun. Sesiapa yang menyertai saya, boleh relink blognya di bawah bahagian komen. Mari kita meraikan cinta dan menulis surat-surat kepada orang yang kita cintai, benda yang kita sayang atau kenangan.

4 thoughts on “30 Hari Menulis Surat Cinta Menjelang Ulang Tahun”

Tinggalkan Jawapan

