Surat 2: Kepada Sucy Musalmah


Sucy Musalmah,

Kalau saya diberi pilihan antara Arjuna dan Sucy Musalmah, dan saya harus memilih salah satu antara kedua-duanya tentu sahaja saya tidak dapat membuat keputusan. Kerana kedua-duanya seperti tangan yang lengkap memeluk tubuh saya. Bagaimana tanpa Arjuna dan bagaimana kalau tanpa Sucy Musalmah?

Tapi saya tetap tuan yang menyebalkan. Kamu sendiri tahu bukan, bagaimana saya menggunakan kamu secara maksimum sehingga motherboard kamu terbakar dan kamu tersadai di atas meja hampir 8 bulan lamanya. Ya, salahkan saja saya, tuan yang menyebalkan ini. Tuan yang tidak tahu diuntung kerana tidak menjaga kamu secara benar-benar.

Ramai orang bertanya kepada saya, mengapa menamakan kamu Sucy Musalmah. Kedengarannya sangat klasik dan yang paling penting mengapa harus menamakan kamu, sesuatu yang tidak bernyawa? Saya katakan, saya menamakan kamu Sucy Musalmah, yang saya fikir bakal saya namakan anak perempuan saya nama yang sama, kerana saya berharap tiada anasir-anasir yang tidak suci menyusup masuk ke dalam kamu, virus atau apa sahaja dan akmu akan rasa disayangi. Alhamdullilah, kamu jarang sekali meragam, kamu sungguh sangat baik. Begitu baik. Denganmu saya menaip ratusan puisi, kata-kata, cerpen, menonton cerita. Sampai saya pernah mengatakan sesuatu kepada rakan saya, saya cuma ada Sucy Musalmah dan Arjuna di saat-saat sedih dalam hidup saya.

Sucy Musalmah,

Sudah hampir 4 tahun kita bersama, dan rasanya tidak ada satu hari kalau saya bersendirian dalam bilik tanpa menggunakan kamu. Dari jendela kamu saya mengenal sejumlah penyajak, sejumlah cerpen, sejumlah tulisan, sejumlah novel, sejumlah kenalan yang semuanya tidak terhitung betapa berharganya pengalaman yang saya tempuh dengan kamu, Sucy Musalmah.

Kalau ada ucapan yang lebih bernilai daripada terima kasih, tentu sahaja saya akan memilih perkataan itu tetapi nyata semua perkataan tidak dapat menandingi sebaris kata.

Terima kasih.

3 thoughts on “Surat 2: Kepada Sucy Musalmah”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s