Cermin Mimpi


Beberapa kali saya mengunjungi IKEA hanya untuk makan meatballs (meatballs mereka memang jahat dan penggoda!!!) tanpa membeli apa-apa. Sehingga semalam, selepas saya menyedari harga tiket parkir sudah dinaikkan dan jika membeli apa-apa produk IKEA, parkir menjadi percuma. Yay!

Jadi saya pun memulakan misi mencari barang di bawah RM 5 dan entah mengapa saya memutuskan untuk membeli sebuah cermin.


Melihat diri saya di dalam cermin Malma itu membuatkan saya teringat bahawa ini adalah kali pertama saya membeli sebuah cermin. Pada kebiasaannya sama ada saya ambil cermin di rumah, guna cermin daripada peralatan kosmetik. Mengapa selama ini saya tidak pernah membeli cermin.

Kerana saya tidak suka melihat diri saya di dalam cermin. Bukan membenci diri sahaja, Cuma tidak suka melihat diri sendiri sahaja.

Tetapi selepas malam tadi saya sedar, saya perlu membeli cermin, bukan untuk melihat diri sahaja tetapi lebih dari itu. Saya harus melihat siapa yang sedang menjelirkan lidah di belakang saya, yang sedang menertawakan saya, yang sedang memegang pisau dan bersedia untuk menikam saya, yang sedang memegang tali untuk menjerut leher saya, yang sedang melangkah penuh waspada untuk menolak saya jatuh.

Kerana selama ini saya tidak pernah mahu memandang ke belakang atau mengesyaki sesiapa. Tetapi saya terlupa, kita hidup bukanlah seorang diri tetapi menjalinkan rantaian hubungan yang berselirat dan dalam jalinan hubungan itu, kita tidak tahu apakah topeng-topeng yang mereka pakai dan apakah di sebalik topeng-topeng itu.

Melihat kembali cermin Malma itu, barulah saya sedar. Setiap orang yang melihat cermin tidak mempunyai tujuan yang sama.


Notakakitangan: melihat cermin membuatkan saya mendengar lagu M. Nasir Cermin Mimpi. Antara lagu kegemaran saya.

6 thoughts on “Cermin Mimpi”

Tinggalkan Jawapan

