Pasca DOM KHAS Pengakuan Sutradara bersama Dain Said, Pengarah Bunohan



I

Di dalam kereta menuju dada KLCC (untuk pelancaran buku A. Samad Said di Kinokuniya) bersama Fadli Al-Akiti (yang menjadi moderator), perkara pertama yang saya nyatakan betapa memuaskan Dialog Orang Muda kali ini. Seperti di Rumah PENA itu, saya telah pulang dengan sejumlah luka yang telah disembuhkan. Kebetulan, sebelum DOM berlangsung, saya berkesempatan duduk semeja bersama Dain Said, mengucapkan terima kasih kerana memberi saya menonton sebuah filem yang baik (oh, saya jarang terkesan dengan filem kita) bertanya dua buah soalan, salah satunya Dain Said meminta saya bertanya semasa DOM supaya jawapannya dapat didengar dan dikongsi bersama penonton.

Duduk di barisan kedua kerana barisan belakang sudah dipenuhi oleh tetamu yang lain, saya berkongsi sebahagian kata-kata Dain Said di Twitter (telefon saya tidak canggih tapi twitter ada perkhidmatan twitter secara SMS), betapa saya ketika terkesan dengan pemilihan kata-katanya yang saya fikir akan lahir daripada orang yang telah membaca sejumlah buku dan menonton sejumlah filem yang banyak.

Ketika itu, dalam fikiran saya masih teringat jawapannya terhadap soalan pertama saya kepadanya yang saya tanya sebelum DOM berlangsung “Apakah Bunohan dibuat untuk membuka ruang diskusi? Dan apakah tidak kisah jika kutipan tidak memuaskan?”

Dain berkata (yang saya padatkan jawapannya berdasarkan ingatan saya) kawan-kawannya di France ada membuat filem berkonsep art-house dan mendapat dana daripada kerajaan dan bukannya geran peminjaman. Ini ada perbezaan antara mendapat dana dan geran. Dengan menggunakan dana, filem art-house yang mereka buat biasanya kurang popular dan tidak difahami tetapi bagi mereka itu tidak mengapa dan mereka tidak peduli asalkan mereka dapat buat apa yang mereka suka. Apa yang terjadi selepas itu bukan di bawah perhatian mereka. Ini berbeza berbanding dengan kalau kita mendapat geran pinjaman, kita akan membuat filem art house pada masa yang sama boleh dijual dan bertujuan komersial dan business. Saya tidak terfikir bahawa membuat filem ini untuk membuka ruang diskusi tetapi apabila ada ruang diskusi, itu perkara yang lebih baik lagi.

Jadi dalam fikiran saya, saya merasakan Dain Said mahu membuat sebuah filem art-house tetapi pada masa yang sama diterima oleh masyarakat yang akan mengangkat keindahan yang ada di dalamnya. Tapi ini satu hal yang susah, jika fikiran masyarakat telah ditakutkan untuk memikirkan hal-hal yang bersifat seni. Mereka telah memahami seni dari aksesorinya seperti glamour, kacak, romantis tetapi bukan dari tubuh asal seni itu sendiri.

II

Hampir dua jam berjalan dan masa dialog seperti tidak pernah cukup untuk saya mendengar suaranya tentang filem Bunohan. Saya fikir, mungkin saya boleh sengaja datang ke rumah merangkap pejabatnya di Titiwangsa, nanti. Hehe. Kalau dia terima kedatangan saya. Tetapi saya cukup puas hati apabila dia menjawab soalan saya dalam DOM itu (soalan yang sepatutnya dijawab semasa sesi perbualan pendek saya dengannya sebelum DOM)

“Saya sangat menyukai semua watak di dalam Bunohan, walaupun watak sampingannya. Setiap watak di tangan pelakon itu berdiri dengan kuat. Saya tidak fikir kalau di tangan pelakon lain, Ilham akan jadi sedemikian bagus. Saya sendiri sangat menyukai Jolok. Persoalannya, apakah Encik Dain Said telah memikirkan pelakon untuk watak itu atau pelakon itu telah dilatih di bawah pengarahan Encik?”

Dain Said mengatakan bahawa dia memang telah memikirkan Faizal Hussein yang memegang watak Ilham semasa menulis cerita itu. Dan dia telah bertemu dengan R.A.T (Rumah Anak Teater) dan menyukai mereka yang bergiat di dalamnya terutama penaungnya Namron (ramai penggiat R.A.T berlakon dalam Bunohan seperti Amerul Affendi, Zahiril Adzim, Pekin). Ramai antara mereka telah ada sesuatu dalam fikiran tentang bagaimana watak itu mahu digayakan apabila watak itu diberikan kepada mereka. Oleh itu, dia menyatukan apa yang dia mahu dengan pelakonnya.

Saya begitu teruja apabila Dain Said menyatakan dia sangat menyukai Amerul dan sebenarnya mahu memberi Ameerul (nama dalam filem Muski) ruang yang lebih besar di dalam filemnya tetapi itu yang termampu diberikan kepada Ameerul. Saya teruja kerana jujur saya katakan bahawa saya memang menyukai Ameerul lebih daripada Zahiril semenjak saya menonton teater mereka di ASWARA (ketika itu mereka masih lagi belajar). Cuma Ameerul tidaklah kacak berbanding Zahiril (iya kah?) tetapi setiap kali saya terkesan selepas menonton lakonan Amerul (saya sangat suka lakonannya dalam short film, Bandar Jahil) . Saya selalu berharap Amerul akan diberi peluang lebih baik dan besar lagi.

Dain Said mengatakan roh filem ini sememangnya gelap, tersebab itu dia memilih untuk membuat penggambaran ketika musim monsoon kerana mahukan penataan cahaya yang lembut. Malah dia menerangkan juga bahawa dia sengaja tidak mahu mengambil paparan yang terlalu indah kerana apabila terlalu cantik dan indah, ia akan jadi terlalu romantik dan dia tidak mahu filemnya kelihatan begitu. Apa yang dia mahu sesuatu yang dikatakan static, framing and certain amount of beauty.

Oh! Tentu sahaja apabila dia menyebut perihal kesusteraan lisan sebagai elemen penting dalam filemnya, mata saya membulat besar dan makin ingin tahu. Ini sesuatu yang sangat menarik apabila pembuat filem meletakkan elemen seni sastera secara sedar tetapi mengadun baik di dalam filemnya dan tidak dilihat terlalu abstrak dan asing seperti mungkin Wayang. Oleh kerana itu, dia mengangkat Main Puteri, Wayang Kulit ke dalam ceritanya. Menurutnya wayang kulit, main puteri dan makyung sangat berkait rapat dengan sejarah lisan. Di dalam filem ini, Main Puteri bukan sahaja menyembuhkan tanah tetapi menyembuhkan orang, menyembuhkan komuniti dan menyembuhkan filem ini juga. Dia memang sengaja mengambil semangat Main Puteri dan menterjemahkan ke dalam filemnya. Watak budak itu memang sengaja diletakkan begitu, sebagai harapan di dalam filem ini setelah semuanya musnah di dalam filem ini. Semuanya telah terlambat seperti kata Pok Eng dalam Bunohan (seingat saya), Mengapa ini semua boleh terjadi. Tetapi semuanya telah terlambat apabila, Ilham menyuruh melepaskan adiknya Adil daripada dibunuh tetapi Adil terbunuh ketika perlawanan, apabila Adil ingin berjumpa dengan ayahnya selepas perlawanan, apabila Pok Eng ingin menyempurnakan persembahan wayang kulitnya di pantai tetapi tidak berjaya kerana mati dibunuh Bakar. Tetapi selepas semua kemusnahan itu dalam filem, masih ada budak itu yang menjadi lambang sebagai harapan.

Oh, memang benar. Selepas semua kemusnahan di dalam hidupnya kita masih ada jalan ada harapan lagi. Itu fikir saya.

Dalam jenakanya dan luncur katanya yang sedikit pedas dan tajam, Dain Said menyindir Prof. Abu Hassan, produser mana yang bayar you?. Dia tidak kisah kalau mahu mengkritik filemnya tetapi biarlah kritikannya itu berdasarkan analisis yang betul bukan hanya menggunakan perkataan yang bombastic seperti darmatugrafi dan sosiobudaya. Malah menurutnya lagi, saya seorang pencerita bukannya pengkaji sosiobudaya.

III

Ini DOM yang paling memuaskan hati saya. Bukan kerana subjek yang dianggap adalah filem, bukan kerana tetamu yang datang lebih ramai daripada biasa tetapi panelnya, Dain Said telah memberikan sesuatu yang bukan sahaja tentang filem tetapi sesuatu yang lebih besar daripada itu. Dia tahu apa yang ingin katakan dan dia menguasai subjek itu dengan baik sekali. Terima kasih.

IV

Saya fikir pemilihan pelakon yang tepat untuk sebuah filem sangat penting supaya watak itu boleh digayanya dan dizahirkan dengan berkesan. Ini juga saya fikir berkait rapat dengan dunia penulisan. Seorang penulis harus memilih perwatakan yang tepat untuk membawa ceritanya ke tahap yang baik. Kalau watak ceritanya salah dibentuk serta salah pilih, kekuatan cerita itu akan tenggelam. Di tangan pengarah filem, pelakon dibentuk di hadapan kamera menggunakan dialog, ekspresi dan gerak gaya serta mainan kamera tetapi di tangan penulis cerita, wataknya dibentuk menggunakan pemilihan kata, susunan cerita dan struktur cerita itu.

V

Kawan saya, seorang kritikus bertanya kepada saya, “Awak sangat suka membaca komik dan novel detektif seperti penyiasat remaja dan Q, Sherlock, penyiasatan, sains tetapi awak jarang seronok menonton filem fiksyen sains. Mengapa?”

Saya membaca kerana saya mahu menggambarkan dunia imaginasi pengarang yang sering kali liar dan menggoda melalui pemilihan kata, susunan cerita, penyisipan naratif. Saya membaca untuk membaca fikiran pengarang. Ini sangat menyeronokkan membaca komik dan novel detektif, kita bebas membentuk dunia tersebut. Tapi apabila saya menonton filem, saya mahu membaca keindahan cerita itu melalui lakon layarnya, latarnya, angle kameranya. Ini jarang saya dapat daripada filem fiksyen sains yang kebanyakannya superficial.

VI

Dialog Orang Muda (DOM) merupakan acara bulanan kerjasama PENA & ITBM (Institut Terjemahan & Buku Malaysia) yang diadakan setiap hari Ahad minggu ketiga bermula pukul 10.30 pagi. Maklumat lanjut boleh ke laman facebook PENA dan blognya


3 thoughts on “Pasca DOM KHAS Pengakuan Sutradara bersama Dain Said, Pengarah Bunohan”

  1. Mungkin belum jumpa filem fiksyen sains yang bagus agaknya. Cuba tengok Metropolis, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner, Solaris, Akira, etc.

    Like

Tinggalkan Jawapan

