Cerpen saya dalam Kelahiran Lain


Oh, saya terlupa bahawa saya punya sebuah cerpen yang diterbitkan dalam sebuah buku. Judulnya bukunya, Kelahiran Lain.

Ini cerpen yang mengada-ngada pernah saya tulis. Kerana harus menulis sepanjang 20 halaman, jadi saya terfikir, 20 halaman, mahu tulis apa ini? Saya bukan Roslan Jomel yang gagah menyudahkan cerpen lebih 40 halaman seperti di dalam kumpulan cerpen keduanya, Selamat Datang Ke Malaywood

Mulanya saya hantar cerpen yang lain. Tetapi tertolak. Mungkin cerpen itu tiada arah tujuan. Lalu sewaktu tempoh penolakan, saya telah berbual-bual dengan seseorang di laman facebook dan nah hampir separuh inti perbualan itu saya tuangkan ke dalam cerpen yang baharu dan diterima oleh Jargon untuk disandingkan bersama dalam 10 cerpen dalan buku Kelahiran Lain.

Selepas buku ini terbit, hampir setengah tahun, baru saya mendapat naskhah penulis. Ini kerana saya sungguh terlupa untuk mengambilnya. Apabila saya baca kembali cerpen itu, saya jadi tersenyum sendiri kerana alangkah mengada-ngadanya cerpen saya itu.

Judul asal cerpen itu: Perempuan Bulan dan Perempuan Hujan tetapi penerbitan Jargon yang inginkan kelainan telah membuang nama penulis dan judul cerpen supaya cerpen itu dihakimi atas kebolehan cerpen itu bercerita bukan pada nama penulis atau pada judul cerpen. Maka, jadilah cerpen saya itu anonymous. Tetapi menurut kawan saya, gaya penulisan cerpen saya mudah sekali ditebak. Mudah sekali ditemui yang mana satukah cerpen yang ditulis oleh saya.

Katanya, suara kepengarangan saya berkata-kata dalam cerpen itu. Suara saya. Bukan suara cerpen. Itu kata kawan saya.

Nah, ada naskhah di tangan saya untuk dijual. Sesiapa yang berminat untuk membelinya boleh menghantar maklumat lanjut ke ainunl.muaiyanah[at]gmail[dot]com.

Ehem… saya nak berikan intro di dalam cerpen tersebut tapi nanti orang tahulah cerpen saya yang mana satu. Aishhh…

 

2 thoughts on “Cerpen saya dalam Kelahiran Lain”

Tinggalkan Jawapan

