Puisi Perkahwinan: Satu Cerita Cinta


I

Rujuk entri terdahulu mengapa judul entri ini Puisi Perkahwinan.

II

Saya sememangnya suka puisi Zurinah Hassan sehingga boleh ‘ter’hafal puisinya dan dibacakan di waktu senggang. Dr. Zurinah Hassan, saya kira antara penyair wanita terbaik Malaysia. Puisi ini pernah saya letakkan untuk salah satu album gambar di facebook yang telah diprivasikan dan yang cuba dihilangkan perlahan-lahan dalam fikiran saya bahawa saya punya album gambar tersebut. Bak dalam sajak Dr. Zurinah yang lain, iaitu Ingatan Pada Satu kasih Tak Jadi yang saya ubah-suai sedikit. “Kesilapannya, aku mengatur gambar-gambar
dalam sebuah album yang indah
sedang kau tidak pernah melihat gambar-gambar itu.”

Untuk puisi ini, saya sangat suka bahagian ini yang saya fikir boleh digunakan semasa sedang dalam keadaan ribut taufan perkahwinan iaitu,

“Perkahwinan kadang-kadang
mengajar kita melupakan cinta
untuk belajar hidup bersama.”

III

Zurinah Hassan – Satu Cerita Cinta

Di hari ia melahirkan cintanya
Ia berkata kepada kekasihnya
“Kita tidak usah berjanji untuk setia
kerana kita tidak mahu setia kerana janji
kita akan setia kerana cinta
hanya kerana cinta…”

Di hari perkahwinannya
Ia berkata kepada isterinya
Perkahwinan ini adalah ikatan
tapi kita tidak usah terikat kerananya
kita terikat kerana cinta
hanya kerana cinta…”

Di hari-hari kemudiannya
Ia berkata kepada dirinya
“Perkahwinan kadang-kadang
mengajar kita melupakan cinta
untuk belajar hidup bersama.”

3 thoughts on “Puisi Perkahwinan: Satu Cerita Cinta”

Tinggalkan Jawapan

