Tentang Yang Pertama


I

Menangguh sesuatu ternyata menyeksakan. Akhirnya sesuatu yang saya bawa selama 2 tahun, telah saya lepaskan. Meskipun tidak sempurna, tetapi saya fikir, sesuatu jarang mendapat kesempurnaan. Tetapi saya harus melepaskannya pergi untuk kebaikan diri dan janji yang menunggu hampir dua tahun lamanya.

Sekurang-kurangnya, ini satu penilaian, bagaimana untuk merencana hal yang kedua ini. Yang pertama tentu sahaja pengalamannya manis meski ada hal-hal yang perit dan pahit. Seperti mengasuh anak pertama, tidak akan sempurna kerana semuanya dalam peringkat permulaan. Ada percubaan dan kegagalan. Ada kejayaan meski tidak sempurna. Cuma berharap yang kedua akan jauh lebih baik daripada ini. Dan membawa pendekatan yang lain sama sekali. Saya benar-benar mahu mencabar diri.

II

Melihat kembali tempoh dua tahun terkebelakang semasa menukangi perihal Yang Pertama. Rupanya banyak hal yang berlaku, saya bermula dengan menjadi orang lain, yang percaya hal-hal yang lain kemudian perlahan-lahan bermetamorfosis menjadi orang yang lain, mempunyai pandangan yang lain. Mungkin ada bahagian yang sedikit menderakan kerana di tahun pertama, saya menjurus ke arah kepercayaan itu, di tengah jalan saya harus menukar arah.

Jadi saya terfikir, saya harus menukangi Yang Kedua dengan segera. Sesingkat yang mungkin bila perlu. Saya takut saya ambil pusingan U-Turn sekali lagi, atau jalan terus tidak bengkok-bengkok. Haru.

III

Yang lebih penting lagi, berharap Yang Pertama mendapat kelulusan sebab sepanjang 2 tahun menukanginya, saya hanya menukangi untuk tempat itu. Kerana sudah berjanji serta mengikat janji kepada diri. Yang Pertama hanya untuk rumah itu sahaja. Tiada yang lain.

 

Kawan-kawan doakannya yang terbaik ya J


 

2 thoughts on “Tentang Yang Pertama”

Tinggalkan Jawapan

