Perihal Cemburu


Bila mengingati kes cemburu ini, saya teringat suatu ketika dahulu, selepas saya tamat pengajian dan pulang ke Kuala Lumpur, mula bekerja dan mula bertaut dengan kawan-kawan yang selama ini hanya berhubung jarak jauh tetapi berkongsi kecintaan yang sama. Waktu itu saya sudah melepasi zaman memberontak dan mula berlunak kepada sesiapa sahaja.

Dan kebetulan ada seseorang, kebetulan saya pernah berjanji bahawa kami akan selalu keluar ke mana-mana majlis selepas saya pulang ke Kuala Lumpur. Sebelum waktu itu, banyak program saya tidak boleh sertai kerana faktor jarak dan wang, jadi saya pun mahu menunaikan janji dan mengeratkan tali persahabatan yang renggang untuk beberapa waktu itu (cewah ayat!). Dia yang pernah ada kes percubaan merebut hati dengan saya tetapi mungkin kerana saya dalam zaman memberontak dan malas mahu layan sesiapa yang mahu mengusik telaga hati saya agar berkocak, pun berasa gembira kerana saya sudah pulang. Kami mula berjumpa (bersama teman-teman yang lain tentunya) dan ketika itu saya tiada pun dalam fikiran saya terlintas untuk mengocakkan hati saya, hati dia mahupun hati sesiapa. Saya ingin melalui hidup yang tenang-tenang.

Dan saya langsung tidak tahu, bahawa dalam diam dan percubaan berahsia si dia sudah mengikat janji kasih dengan perempuan lain. Dan terjadilah konflik akibat salah faham dan rusuh gaduh dek cemburu seorang perempuan. Saya yang naif ini dan tidak tahu apa-apa jadi mangsa keadaan. Lalu saya memilih diam dan berjarak.

Dalam berjarak kerana mahu menghormati kecemburuan si perempuan serta kawan saya , akhirnya mereka pun selamat mendirikan rumah tangga. Jangan tak tahu, sekarang ini jadual saya penuh acara nikah kahwin setiap minggu. Sehingga saya kadangkala terlupa siapa yang berkahwin hari ini. Selepas berkahwin, zaman fitnah dan kecemburan sudah(mungkin) berlalu, barulah saya berani menerima pelawaan untuk berjumpa dan beramah mesra. Yelah, apa-apa pun sudah perempuan itu sudah sah memiliki lelaki itu, tiada apa yang perlu dirisaukan.

Dan baru-baru ini dengan sengaja saya mengusik si perempuan ini perihal cemburu dan suaminya yang gila-gila bahasa, si perempuan mengatakan dia langsung tidak berasa apa-apa kerana sudah biasa dengan perangai suaminya, malah tidak merasa apa-apa. Langsung tidak berasa cemburu

Ironi kan? Setahun sebelum itu, saya ini jadi mangsa kecemburuannya. Dijeling dan dimuncungnya saya, dan saya difikirkan pesaing dan juga ditanya soalan di dalam kereta saya sendiri, soalan yang benar-benar membuatkan saya rasa seperti saya ini seperti perempuan yang terhegeh-hegeh mahukan lelakinya. Sedangkan dia tidak tahu, lelakinya merayu dan meminta saya agar tidak memberitahu perempuan itu, lelaki itu dalam diam ingin ajak saya keluar menonton teater bersama, lelaki itu ajak saya keluar makan bersama, datang ke rumah kakak saya mengambil saya untuk keluar makan malam, lelaki itu menyimpan hati (mungkin) kepada saya. Tapi di mata perempuan, saya jugalah yang mahu diadu dan digaduhnya.

Dan saya membuat kesimpulan begini sahaja, bila datang kes begini, lelaki akan selalu menyelamatkan diri sendiri. Mereka akan buat seolah-olah mereka tidak bersalah, perempuan itu yang mengada-ada mahukannya. Ditambah kalau perempuan itu jenis yang lincah dan mesra seperti saya (lincah ke?) Hiks. Mudah dijadikan bahan untuk difitnahkan.

Kejadian menyelamatkan diri sendiri ini juga, saya lihat dilakukan seorang kawan lelaki saya, yang di depan dan telefon bukan main kalau semua perbendaharaan kata romantik hendak dihamburkan kepada saya, dia siap boleh buat daftar kamus khusus. Lelaki Oh Lelaki. Kebetulan, saya sempat berkenalan dengan kekasihnya (sekarang mantan kekasih). Amboi, depan kekasihnya, darjah sopan santunnya naik seratus peratus. Perangai ‘menggatal’ langsung tidak ada. Sedangkan saya dan kawan-kawan yang lain bergurau seperti biasa, dia duduk diam tercatuk dan hanya ketawa sahaja. Ketika itu tertanya, ha mana kamus khusus romantik awak itu.

Jadi, kesimpulannya untuk perempuan-perempuan yang lincah dan mesra, hati-hati dengan lelaki di sekeliling kamu. Mereka ini walaupun sudah berikrar menjadi kawan baik, mudah sahaja menjadikan kamu bahan fitnah untuk menyelamatkan diri apabila ‘kantoi’ dengan teman wanitanya. Dia yang menggatal, dan juga untuk perempuan kaki cemburu, kalau lelaki kamu itu sudah jenis menggatal, jangan salahkan perempuan lain pula. Ya.

Girls power (tiba-tiba) haha🙂

4 thoughts on “Perihal Cemburu”

  1. Macam kata Naina dalam buku A Thousand Splendid Suns

    “Learn this well. Like a compass needle that points north, a man’s accusing finger always finds a woman”

    Mungkin nak menutup kesalahan sendiri, maka lebih selesa menyalahkan orang lain. Rasanya semua manusia macam itu.🙂

    Like

Tinggalkan Jawapan

