Penyair Perlu Ada Karakter


Saya sukakan gambar ini. Penyair Poland Wislawa Szymborska. Saya pernah menulis tentangnya dalam entri ini. Gambar ini memperlihatkan Wislawa dalam emosi “keanak-anaknya”. Saya teringat puisi A Cat In An Empty Apartment. Saya membayangkan Wislawa menulis sajak itu dengan wajah dan emosi “keanak-anakan” seperti gambar ini.

Saya fikir penyair perlu ada karakter. Kerana menulis puisi, sebenarnya menulis diri meski separa fiksi. Karakter penyair tidak semestinya pendiam, sunyi, suka mengasingkan diri, serabut, dipinggirkan. Karakter penyair tidak perlu kelihatan seperti itu di hadapan umum. Tetapi kita boleh melihat karakter penyair (yang tulen) melalui cara dia bercakap, cara dia mengawal pergerakan di hadapan umum, cara dia memperagakan diri di hadapan kamera (seperti Wislawa) dan kita sebagai pembaca secara tanpa sedar, akan menyedari karakter penyair tersebut kerana begitu kuat dan begitu berwibawa tanpa terlalu berlebihan ditonjolkan. Dan kita juga akan tahu siapa penyair palsu, dan penyair tanpa karakter.

Kerana puisi ditulis dari dalam, daripada karakter dalamannya.

II

Saya fikir, dalam majalah sastera yang memperagakan penyair sebagai tetamunya, harus menggambarkan karakter penyair dengan cara pensyotan gambar yang terbaik. Bukan model jual tudung sahaja perlu syot-syot dan penataan cahaya yang baik dan kustom pakaian yang terbaik. Seorang teman saya suka melihat gambar-gambar lama penulis. Dengan gambar itu dia akan menceritakan kepada saya, emosi yang diperoleh serta karakter penulis yang dilihat sama dalam gambar dan apa yang dia baca dalam karyanya. Dengan kenyataan itu saya percaya, gambar menggambarkan seribu kata-kata.

Saya suka kulit Dewan Sastera dalam isu Sasterawan Negara Baha Zain. Cukup, saya letakkan kulit majalahnya di sini.



Tinggalkan Jawapan

