Angka 13 Bertuah untuk Alice Munro, Pemenang Hadiah Nobel 2013


Di sebuah kedai makan, sementara menunggu minuman disiapkan dan orang lalu lalang mengelak hujan dan berpusu ke pasar malam bersebelahan, saya menunggu keputusan Hadiah Nobel diumumkan. Kawan saya berkata, 50% peratus ramalan berpihak kepada Murakami, ya ramai sekali yang menginginkan kemenangan kepada Murakami. Tahun lepas Murakami sudah masuk undian 3 teratas tetapi masih gagal. Saya menunggu melalui website AlineaTV, TV Buku di Indonesia (yang saya ketahui kewujudannya semasa lawatan ke Makassar International Writer Festival)

Dan kemenangan kepada Alice Munro. Peminat haruki Murakami, Harukists yang berkumpul di kafe untuk meraikan kemenangan HAruki Murakami pasti menyalakan lilin tanda kekalahan dan menyimpan semua botal champagne itu mungkin untuk tahun depan atau tahun depan lagi.

Saya tidak dekat dengan Alice Munro, selain mengetahui namanya pernah disebut oleh kawan saya dalam perbualan dan dalam blognya, tetapi beberapa hal tentangnya yang menarik minat saya.

Pertama, ini kemenangan besar kepada cerpenis satu dunia, kerana Hadiah Nobel Sastera biasanya diberikan kepada novelis. Dengan kemenangan Alice Munro, memberi kelainan dan harapan kepada cerpenis bahawa tidak semestinya apabila memilih kerjaya penulis, harus menulis genre novel, baru dikatakan penulis besar. Ini saya tuju kepada Roslan Jomel.

Kedua, Alice Munro baru mengumumkan persaraan dari dunia penulisan awal tahun ini, selepas penerbitan kumpulan ceritanya Dark Life. Tapi mungkin dengan kemenangan ini, dia tidak jadi bersara?

Ketiga, ini kemenangan yang ketiga belas untuk penulis wanita. Hip hip horey. pda tahun 2013, hiks

Murakami yang diramal menang, terlalu ramai penyokong anda, suatu hari nanti anda akan menang, mungkin tahun ini tahun Alice Munro.

 


Saya sukakan gambar Alice Munro yang ini, membacakan cerita sendiri memang menggembirakankah? Saya fikir, dia bakal jadi penulis yang saya sukai, saya memerhatikan raut wajahnya seperti Wislawa. Ah, kenapa selalu gambar saya tak senyum cerita begini, muak serius je? L

Tinggalkan Jawapan

