Sejarah Tidak Mungkin Berulang


Dalam bahagian terakhir, salah satu filem kegemaran saya, In The Mood For Love (Wong Kar-wai, 2000), watak Chow (lakonan Tony Leung) telah pergi melawat Angkor Wat, di Siem Reap, Kemboja membisikkan sesuatu di antara celahan dinding dan menutupnya dengan tanah liat.

hqdefault

Momen itu sangat saya ingati dan saya bercita-cita ingin ke Angkor Wat, sekurang-kurangnya untuk mengingati perasaan seseorang yang menyembunyikan segala rasa yang ditakluki sekian lama di dalam hati sendiri dan memerlukan ruang untuk melepaskannya dengan tenang tanpa ada kemungkinan buruk berlaku selepasnya. Dan juga melihat matahari terbit di Angkor Wat yang dikatakan antara yang tercantik di dunia.

Tetapi setelah merujuk kawan saya yang pernah ke Angkor Wat mengatakan terdapat bayaran yang boleh dikatakan mahal untuk melawat Angkor Wat, tetapi lawatan itu sekadar melihat bangunan lama itu sahaja. tetapi obsesi untuk melawat tempat itu tidak pernah padam.

The traveller sees what he sees, the tourist see what he has come to see – Gilbert K. Chesterton

Silouettes_Angkor-Wat

Hal tentang Angkor Wat dan In The Mood For Love ini melintas dalam fikiran saya apabila isu tentang pemusnahan candi di Lembah Bujang yang dilakukan oleh mereka yang berkata “kami tidak tahu itu tapak bersejarah” yang mendapat perhatian hampir semua orang dan betapa menunjukkan kesedaran kita terhadap sejarah dan betapa besar maknanya dalam tamadun sangat rendah.

Sebetulnya sewaktu mengikut pengajian di universiti, saya ditekankan betapa pentingnya pemuliharaan dan pemeliharaan terhadap alam sekitar, khususnya dan bahan-bahan yang menjadi rujukan sejarah, amnya.  Sehingga sewaktu ada aktiviti air di Pulau Bidong terdapat selorohan yang popular di kalangan petugas di situ, “Biar luka dan patah kaki, jangan patah batu karang.” menunjukkan betapa ditekankan untuk menjaga alam sekitar yang dibentuk bukan dalam satu atau dua tahun tetapi berpuluh-puluhan tahun apatah lagi melibatkan proses ribuan dan ratusan tahun seperti Candi di Lembah Bujang.

Mohon abaikan tentang isu agama yang disensasikan oleh sesetengah pihak berhubung hal ini. Mohon difikirkan hal-hal berkaitan kemanusiaan di sini. Secara jujur, sepanjang saya membesar sebagai anak Malaysia, saya hanya dikenalkan Candi di Lembah Bujang dalam buku sejarah, hanya sebagai salah satu hafalan untuk menjawab peperiksaan. Saya tidak dikenalkan untuk menelusur sejarah bagaimana di utara tanah air Malaysia, punya kawasan yang menunjukkan tamadun awal manusia, yang sentiasa perlu diulang kaji semula kerana sejarah ratusan atau puluhan ribu tahun tidak dibukukan dan dipersuratkan untuk dibaca generasi hadapan melainkan melalui tanda-tanda , teori dan spekulasi pakar sejarah, pengkaji. Saya tidak diajar kesedaran dan rasa bangga untuk melawat, melihat, menghargai, tapak awal tamadun manusia di tanah air sendiri. Kita, tidak membangunkan untuk berasa bangga dengan apa yang kita ada. Oleh kerana itu, kita sentiasa merasakan apa yang kita ada tidak pernah cukup, dan cara untuk mencukupkannya dengan menghapuskan segala yang lama untuk apa kelangsungan hari ini.

Orang Malaysia memang kurang kesedaran. Titik.

Kesedaran bukan terbentuk dengan satu minggu isu sensasi. Kesedaran dibentuk semenjak kecil bagaimana untuk kita belajar menghargai hal-hal kecil di sekeliling sehingga hal-hal besar yang lain.

Melihat sejarah dan terus mengingatinya bukanlah suatu hal yang buruk meski sejarah itu terlihat buruk. Mengenang sejarah untuk kita menggalur diri kita sendiri, melihat refleksi diri sendiri, belajar mengenal siapa diri kita.

Tahun hadapan merupakan tahun melawat Malaysia.  Saya terfikir apa yang direncanakan oleh pihak-pihak terbabit. Apa yang mereka ingin orang luar lihat dan melawat di Malaysia. Apakah binaan yang langsung tidak menggalur tentang siapa kita? Apakah kita terpaksa tunduk dan merayu serta “konon” mengikut kengan kehendak pelancong dengan membina sekian banyak bangunan tinggi, penghapusan bangunan lama, tapak sejarah, mengkosmetikkan pelancongan konon berwajah Malaysia tetapi sebenarnya tidak. Saya fikir kerajaan negeri Kedah dan sewaktu dengannya sudah mungkin boleh memikirkan untuk menjadikan kawasan Candi di Lembah Bujang sebagai salah satu kawasan pelancongan yang perlu dilawat oleh pelancong serta secara tidak langsung memberi kuasa ekonomi kepada penduduk setempat daripada membangunkan sekian bangunan kedai yang mana pemiliknya akhirnya bukan orang Malaysia tetapi orang asing.

Kes Candi di Lembah Bujang sudah jadi kes besar dan berjaya diselamatkan meski sedikit terlambat tetapi bagaimana pula kes-kes terpencil seperti bangunan lama di Pulau Pinang hatta di Kuala Lumpur sendiri? Bagaimana pula kes tapak-tapak sejarah kita selain di Melaka yang sudah dikomestikkan?

Bila agaknya kita akan mula sangat taksub untuk menyelamatkan sejarah? Apakah harga untuk menjadi negara maju, adalah dengan menghapuskan sejarah?

8 thoughts on “Sejarah Tidak Mungkin Berulang”

  1. sedangkan pengajian budaya pun ‘dihapuskan’ dari universiti, inikan pula monumen sebegitu. heh. sikit demi sikit akar tempat ular menyusur, dikerat-kerat agar hilang bisanya.

    Like

  2. sudah dihapuskan! kasihan saya dan kawan-kawan yang mengambil pengajian tu. kami seolah-olah tak pernah menuntut di ukm bila kursus tu dah tiada dalam senarai kursus. sadis kan. tanpa alasan yang kukuh mereka melupuskan kursus tu.

    Like

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s