Tahun 2013 dan karya-karya di dalamnya



Januari telah berlalu, yang lebih awal lagi, tahun 2013 telah berlalu. Saya jarang memasang azam untuk tahun baru, tetapi tahun lalu saya adalah berazam untuk menulis lebih kerap di blog. Namun, tahun 2013 telah menampakkan kemalasan “tahap dewa” sehingga entri boleh dihitung dengan jari sahaja. Padahal baru bulan Disember lalu Nyanyian Hujan @ birungu.wordpress.com menyambut ulang tahunnya yang keenam. Anak kecil ini sudah membesar. Tulisannya juga begitu, ia mendewasa juga. Saya membaca tulisan sewaktu zaman anak-anak, zaman gelora awal dewasa dan tentu sahaja begitu berbeza, topiknya dan sudut pandangnya. Saya selalu tersenyum-senyum sendiri apabila membaca kebanyakan entri di sini. Dan InsyaAllah akan mengemaskini susunan direktorinya supaya entri-entri itu boleh diakses mengikut isu. Saya jatuh kasihan dengan blog ini, sampai maklumat karya disiarkan pun tidak dikemas kini.

Dan dalam salah satu entri, saya pernah bercita-cita untuk ada 10 buah karya dalam masa setahun. Bila sudah dewasa ini, punya satu karya disiarkan dalam media pun, saya sudah jauh rasa bersyukur. Kerana dalam sela waktu dan komitmen kepada cinta baru iaitu penulisan novel, saya berebut-rebut untuk menulis puisi (yang ilhamnya datang tidak menentu) dan cerpen (yang banyak menjadi projek gajah putih dan terbengkalai dalam komputer). Itu tidak termasuk dengan kegemaran main permainan video. Haha. Saya memang cepat tergoda! Dalam masa yang tidak ada ini, saya menyenaraikan tentang karya yang disiarkan dalam pelbagai media yang tentu sahaja tidak terlalu banyak tetapi cukuplah untuk menjawab kalau ada orang bertanya, “apa karya tahun ini?” dan adalah jawapannya. Eceh!

Cerpen |Epal daripada Sepotong Fikiran – Mingguan Malaysia | 10 Februari 2013

Puisi |Kenangan di Jendela – Harian Metro | 12 Februari 2013

Puisi |Karbonat dalam Segelas Air – Tunas Cipta | Mac 2013

Puisi |Berbagi Puisi – Mingguan Malaysia | 13 Mac 2013

Puisi |5 Jam Mengenang Perjalanan Ke Utara – Pentas | April-Jun 2013

Puisi |Sejumlah Percakapan di Tebing Sungai Sarawak – Mingguan Malaysia | 6 Oktober 2013

Puisi |Nota Kecil atas Meja – Tunas Cipta| Disember 2013

Terima kasih kepada sidang editor semua majalah dan surat khabar yang baik hati menyiarkan sajak-sajak saya. Sungguh saya terharu atas ruang dan peluang. Apatah lagi sesetengah surat khabar itu memilih sajak naratif atau panjang saya walhal kita sedia maklum betapa ruang mereka sangat terhad. Tentu sahaja ruang dan peluang ini, sangat saya hargai, apatah lagi penulis kecil macam saya yang masih sedang memilih bahasanya.

Melihat keseluruhan karya yang disiarkan, saya jadi sedih sendiri kerana hanya satu cerpen sahaja di media cetak sedangkan dahulu masa konon-konon sudah memasang cita-cita menjadi penulis, saya ingin memilih jalur cerpen dan menjadi cerpenis perempuan tanah air. Aish. Tinggi cita-cita! Tapi itulah, “kuasa tuhan siapa yang tahu.”

Saya berharap tahun ini akan akan lebih produktif. Ada buku baru. Tambah azam boleh tak? Satu buku setiap tahun? Aha!

II

Ya, tahun 2013 juga manis sekali, puisi saya ada di dalam buku Koleksi Puisi BSVN (Sejumlah Percakapan Hujan), cerpen dalam Antologi Cerpen Indonesia-Malaysia (Epal daripada Sepotong Fikiran) dan sebuah buku (Sepetang di Kafe Biblioholic). Oleh itu sudah boleh pom pom semangat awal tahun supaya gigih lagi menulis. Yay!

III

Tahun 2013 juga tahun tanpa duga kerana puisi kecil saya “Mimpi daripada Lukisan Ilusi” yang pernah disiarkan dalam majalah PENTAS telah memenangi Hadiah Sastera Perdana 2012 dalam kategori puisi eceran. Siapa duga? Saya memang terkejut sekali. Tetapi kemenangan ini juga telah menyebabkan saya kena lebih serius dan terus menulis lagi dan lagi. Ah. Sebelum ini saya malas-malas begitu, menulis tetapi malas nak hantar untuk disiarkan. Begitulah. Hehe.

IV

Saya akan aktif menulis blog. Ini azam. Dan saya sudah ikat kepala tanda saya serius. Dan akhir kata Selamat Tinggal 2013.

Tinggalkan Jawapan

