Argentina, Eka Kurniawan dan Warganegara


Semasa Eka Kurniawan berkunjung ke Malaysia, piala dunia sedang berlangsung dengan hangat. Kebetulan, selepas keluar makan di restoran makanan thai di Keramat, saya dan kawan saya bertanya apakah yang akan dilakukan malam itu? Kebetulan itu kunjungan pertama Eka ke Malaysia. Eka berkata, dia mahu menonton piala dunia di hotel. Lalu kami mengajaknya menonton bersama, di kedai mamak. Perlawanan malam itu Argentina melawan Iran. Tentu sahaja boleh mengagak pasukan mana yang disokong oleh Eka bukan?

Satu hal yang menarik sewaktu membawa Eka ke kedai mamak pada waktu tengah malam menonton bola, adalah kehairanan Eka dengan suasana di kedai mamak atau lebih tepat lagi budaya kita melepak, berbual dan menonton bola dengan layar lebar begitu. Kerana di jakarta hampir tiada budaya menonton atau melepak sehingga lewat malam sambil menonton bola.

Banyak hal yang dibualkan tetapi satu hal yang menarik saya bertanya, mengapa menyokong Argentina?

Dalam ringkasnya, Eka berkata, kalau dia boleh memilih warganegara, dia ingin memilih menjadi warganegara Argentina kerana banyak sastera dunia yang baik lahir di sana, permainan bolanya bagus dan ada Messi.

Di satu temuramah yang lain, kami bertanya, apakah kelemahannya, dan jawapannya bagi saya sangat menarik: menulis dalam bahasa Indonesia, yang bahasanya tidak banyak dibaca warga dunia.

Argentina akan berlawan di perlawanan akhir Piala Dunia beberapa minit lagi. Saya pasti Eka sedang menunggu penuh debar sambil mengharapkan kemenangan Argentina dengan persembahan permainan Messi yang baik. Tetapi yang pastinya, Eka akan menontonnya sebagai warga Indonesia dan akan terus menulis dalam bahasa Indonesia, kerana begitulah, cinta itu satu hal yang lain, dan merentas pelbagai sempadan, dan tentu sahaja tidak salah mencintai sesuatu yang luar dari diri kita jika ia menjadikan diri lebih baik kerana akhirnya dalam diri kita akan menghadapi hari-hari mendatang dengan apa yang paling kita ada.

Malam itu Argentina menang satu kosong dengan Iran. Malam ini, warga Argentina termasuk Eka sedang menanti penuh debar keputusannya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s