Purse hilang, Lelaki bangsa cina dan balai polis


Pagi tadi saya menerima panggilan telefon dari Balai Polis Sg Buloh. Saya terkejut bila pegawai itu menyebut nama penuh saya. Ingat kena saman. Almaklum musim raya. Apa lagi yang kita boleh fikirkan. Rupa-rupanya pegawai itu telefon kerana ada seseorang menyerahkan purse saya ke balai polis. Dilaporkan purse saya dijumpai di Kl Sentral.

Saya terus gelabah. Ya pagi tadi memang saya perasan purse tiada dalam beg tangan. Saya fikir mungkin tertinggal di rumah. Rupa-rupanya purse saya keciciran semalam sewaktu berada di KL Sentral malam sebelum itu.

Maka memandulah saya dengan penuh kegigihan ke Balai Polis Sg Buloh yang tidak pernah dijejaki. Di dalam fikiran saya, bagaimana saya tidak menyedari purse saya hilang? Hilang, bukan salah letak pula itu. Dalam perjalanan itu, barulah minda saya mencipta senario, kalau-kalau purse itu benar-benar hilang? Mesti saya akan runsing, ada duit, ada kad bank, kad segala macam kad. Sudahlah purse itu purse kesayangan. Sebab reka bentuknya cantik dan saya beli di jogjakarta. Masa dalam perjalanan itulah selepas senario senario tercipta dalam fikiran, saya bersedih. Aneh kan. Masa saya terima panggilan itu, emosi saya biasa biasa sahaja. Tapi dalam perjalanan berseorangan, dengar lagu raya, macam macam saya fikirkan.

Semasa menerima purse itu, saya memeriksa isi kandungan. alhamdulilah. Semua kad penting tidak hilang. Cuma duit sahaja lesap. Ah kebetulan, saya ada mengeluarkan sedikit duit. Tidak mengapa. Sudah rezeki si penjumpa. Mujur beberapa tahun sudah semasa zaman universiti, saya pernah juga hilang purse, dan membuat laporan polis. Melalui rekod laporan itu, polis menjejaki nombor telefon saya dan cuba menghubungi saya. Itulah kebaikan setia pada sebuah nombor. Nombor saya itu, saya sudah pakai lebih 10 tahun.

Kepada lelaki berbangsa cina yang kerja di kl sentral tapi tinggal di Kampung Baru Sg Buloh, saya ucapkan terima kasih kerana menyerahkan purse saya ke balai polis. Saya halalkan duit yang diambil, jika awak mengambilkan, jika tidak, saya menyanjung sikap susah payah dan prihatin awak untuk hal yang mungkin tidak penting bagi awak tetapi sangat penting bagi saya. Awak buat saya percaya kemanusiaan belum hilang lagi dalam diri rakyat Malaysia.

20140724-003033-1833044.jpg

Tinggalkan Jawapan

