Memilih Cara Menyusun dan Merekod Koleksi Buku


Dalam dua tiga bulan ini, saya sangat kerap membeli buku, tanpa bertagak-tagak. Asal nampak judul berkenan, ada duit dalam tangan (tak sempat kira badget), saya akan terus beli. Baru-baru ini sempat pergi ke Kuching, dan balik penuh dramatik sambil membawa buku yang terlebih limit muatan.

Dan tentu sahaja, apabila pulang, saya tidak tahu mahu susun buku di mana. Dua rak besar sudah sendat, rak-rak kecil pun semakin penuh, sampai teman serumah bersungguh-sungguh kata, “Mari ambil cuti sehari dan menyusun buku.” dan disusuli ayat, “You mana pernah berhenti beli buku.” bila saya berkeluh kesah mengenai bilangan buku yang banyak. Haha.

Kecenderungan membeli buku ini kerana saya fikir kalau saya tak beli sekarang takut buku itu tiada. Ini melibatkan juga buku-buku terbitan DBP yang seperti sedia maklum telah ‘dihilangkan DAWAMA. Juga beberapa buku lama. Juga beberapa buku mewah, yang tebal dan berat. Bila melihat saya sudah mula membeli buku mewah (berkulit keras dengan kemasan yang sangat cantik), saya sedikit sebanyak menyedari mungkin saya sudah ‘sedikit’ meningkat dewasa, dalam menikmati buku, yang ada kalanya harus juga lebih puas membeli buku mewah, sesuai dengan judul dan topiknya. Tidak semua buku mewah layak dibeli, tapi kalau melibatkan budaya dan alam melayu, saya akan sedaya upaya membeli buku mewah ini, Terbaru dalam koleksi saya, Eknsiklopedia Perbidanan Melayu, Rupa dan Gaya Busana Melayu,Malaysia – Perancis: Menelusuri Jati Diri.

Selain daripada itu, saya menegaskan kepada diri untuk menyusun kembali koleksi pembelian saya supaya saya tahu apa buku yang saya sudah beli dan mengemas kini koleksi saya. jadi kerana saya pernah guna cara key in dalam Microsoft Excel tetapi tak efektif untuk menyemak segera, jadi saya akan gunakan aplikasi goodreads yang ada kebolehan mengesan barcode. Jadi, kalau lihat konon-konon saya rasa rajin menambah buku di Goodreads itu, itu maksudnya saya sedang aktif mengemaslah. Hahaha.

Cuma sekarang saya harus memutuskan untuk memilih cara penyusunan buku. Sama ada mengikut nama penulis atau genre. Sebab saya suka susun nama ikut penulis sebab senang nak cari, lagipun ada penulis yang tulis pelbagai genre.

Apakah cara kawan-kawan semua menyusun buku di rumah?

9 thoughts on “Memilih Cara Menyusun dan Merekod Koleksi Buku”

    1. Awalnya saya susun ikut penulis, tapi ada yang saya susun ikut penerbit terutamanya kalau dia hanya pernah terbit satu buku atau satu dua buku. Mana penulis yang saya minat, saya akan susun satu rak. Hehe.

      Like

Tinggalkan Jawapan

