Melayu dan Keterbukaan


image

Semasa dalam sesi Reading and Panel Discussion: Dangerous Ideas, di Georgetown Literary Festival bertemakan “We Are Who We Are/Are We Who We Are”, panel Khairudin Aljunied berkongsi pandangan yang menarik. Ketika itu ada persoalan tentang keterbukaan Melayu. Khairudin mengatakan bahawa Melayu sememangnya sudah sedia terbuka. Ini boleh dilihat kepada budaya orang Bugis punya 4 jantina (atau lima bila golongan Bissu juga dihitung), iaitu: 1) Orowane (Lelaki) 2. Makkunrai (Perempuan) 3. Calabai atau Bencong, atau Kawe-kawe atau Wadam (Lelaki yg berpenampilan seperti Perempuan) 4. Calalai (Perempuan berpenampilan seperti Laki-laki, anak gaul makassar biasa menyebutnya: Balaki) 5. para-gender: Bissu; secara fizikalnya terkategorikan sebagai calabi, tapi secara pengertian antropologi, berbeza.

Tetapi menurut Khairudin, kerana Melayu itu mudah dilukai oleh kata lebih daripada perbuatan atau seperti katanya, “Words hit Malay like bullets.”, perkataan seperti butiran peluru. Apabila orang Melayu dituntut untuk bercakap secara terbuka, berhujah, ia sebenarnya telah mendedahkan sisi yang mudah dilukai itu. Kerana itu banyak orang Melayu protes apabila orang luar ingin membawa isu LGBT secara terang terangan dalam media ini sehingga menggetarkan kesepakatan secara bersembunyi selama berdekad ini.

Mungkin sahaja ada benarnya kata panel itu, mungkin juga ada salahnya. Tetapi kalau melihat sahaja daripada budaya orang Melayu, dalam sedang membuat penderhakaan atau marah, katanya digubah dalam pantun sehingga kalau dibaca sekarang tidak ternampak nada marahnya. Komposisi pantun serta suku katanya menyembunyikan kemarahan orang Melayu. Tetapi orang luar menuntut untuk dengan bertindak secara vokal sama ada melalui kata atau tulisan barulah dikatakan mengambil sikap berbanding hanya protes secara diam iaitu dengan tidak mengambil apa-apa tindakan apatah lagi menyuarakan pandangan.

Ini satu pandangan yang harus kita pandang ke dalam diri kita. Kalau kita bukan orang yang vokal terhadap sesuatu isu bukanlah kerana kita tidak mengambil sikap, kerana dengan mendiamkan diri sebenarnya adakalanya sudah menunjukkan sikap kita. Dan ada waktunya apabila orang yang tidak mahu menunjukkan sikap dipaksa untuk menampakkannya, kesan berantai akibat tindakan itu tidak dapat dibendung dan dikawal sehingga hal-hal remeh temeh yang aneh aneh menjadi bahan perdebatan.

Atau itu sebenarnya yang dimahukan oleh pihak luar kepada peta pemikiran masyarakat Melayu? Supaya mudah untuk bercampur tangan apabila keadaan sudah tak terkawal kelak?
Sejarah sendiri pernah membuktikannya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s