Tentang Memulakan Perjalanan dan Jauh dari Halaman Rumah


10258722_1682252052021849_3814880133864526032_o

I

Pertama kali menaiki kapal terbang merentas negara, dalam empat tahun lalu. Seorang diri ke Makassar International Writers Festival 2012. Sebelum itu beberapa kali merancang dengan rakan-rakan yang lain tetapi tidak pun berpenghujung membeli tiket kapal terbang. Nah, ketika itu saya tekad sahaja. Satu-satunya tempat saya merujuk, ialah kepada kenalan melalui blog ini, Firdaus Amyar.

Sebenarnya salah satu sebab saya berkeras hendak mengikuti MIWF2012 kerana ingin mengenal Aan Mansyur, kerana beliau salah seorang kurator MIWF. Nampak tak kegigihan seorang fan girl? Hahaha.

Dalam kapal terbang, di atas ribuan kilometer dari paras bumi, bermacam-macam perasaan bergelora dalam hati, saya teringat tanah yang saya tinggalkan, saya membayangkan tanah yang bakal saya jejak, saya memikirkan kemungkinan yang menakutkan, kesunyian, kesendirian dalam perut kapal terbang bersama mereka yang punya destinasi yang sama tetapi tujuan dan keinginan berbeza.

Saya fikirkan, mungkin ini penerbangan pertama merentas negara, jadi perasaannya memang begitu, rupa-rupanya tidak. Saya memikirkan hal yang sama setiap kali menaiki kapal terbang.

Tetapi satu yang selalu saya lakukan bila gemuruh begitu, saya akan memandang ke luar jendela, memerhatikan awan, yang kalau di darat begitu jauh dari jangkauan, dan di langit begitu dekat tetapi tidak pula boleh saya memegangkan. Awan juga bersendiri seperti saya, tetapi untuk bersendiri diterbangkan angin harus sahaja dia belajar menjadi berani terlebih dahulu.

Dan saya selalu belajar untuk berani dalam perjalanan daripada awan-awan yang bersendirian di langit.

II

Puisi saya, “Jauh dari Halaman Rumah” dimuatkan dalam antologi Melompat Keluar dari Mimpi terbitan Grup Karyawan Luar Negara (GKLN)/Kata-Pilar. Boleh hubungi mereka untuk membeli buku ini, juga boleh hubungi saya, jika berminat ya🙂

MELOMPAT KELUAR DARI MIMPI

Kompilasi puisi, cerpen, dan lakaran 71 orang penulis dari pelbagai latar termasuk aktivis kemanusiaan, pensyarah, doktor, jurutera, penulis, pemuzik, budayawan, karyawan, selebriti, pendakwah, pelajar, blogger, dj radio, wartawan, dan banyak lagi.

Menyentuh pelbagai isu dan kemelut sosial, politik, dan ekonomi setempat dan global dengan semangat kemanusiaan dan persaudaraan.

12363092_1676349075945480_4908885532974421164_o.jpg

Tinggalkan Jawapan

