Hari Ini Dalam Parlimen


Unidentified-artist-xx-Quaker-Meeting.jpg

1. Pertama kali saya masuk parlimen. Saya diarahkan menjual buku di lobi kafe. Selalu nampak parlimen ini di belakang duit syiling 50 sen sahaja. Sebelum masuk, pandu lalu di pondok pengawal dan tinggalkan pengenalan diri untuk kad pelawat. Bagus cara ini, tak perlu keluar kereta.

2. Saya bersiap sedia bawa duit banyak. Takut harga makanan di parlimen mahal. Kafe tersebut merupakan cawangan Riverside, PWTC. Sesiapa yang selalu pergi PBAKL dan PWTC, mesti tahu betapa mahalnya harga makanan di sana. Tapi, saya terkejut dengan harga makanan yang teramat murah. Tidak dapat harga itu di Kuala Lumpur ini. Nasi putih, ayam masak kicap, sayur dan jus oren baru RM5. Harga sudah dikawal oleh Parlimen. Kalaulah boleh kawal harga begitu di seluruh negara kan bagus. Saya sempat bergurau dengan rakan sekerja. “Yelah kalau harga mahal, parking berbayar, tandas kotor ke di parlimen, bolehlah YB berbahas seperti ini: sedangkan harga di kafe parlimen pun mahal dan tidak dikawal, bagaimana kita nak mengawal harga satu negara.”

3. Ada satu waktu loceng berdering lama. Saya ingat ada latihan kebakaran dalam parlimen. Tapi kenapa semua tampak tenang berjalan cuma beberapa orang macam tergesa masuk ke dewan. Rupanya loceng dibunyikan tanda memanggil YB masuk dewan. Satu pada waktu pagi, satu pada waktu petang, dan semalam pada waktu malam. Kata seorang pegawai, macam sekolah sikitlah. Sambil kami tertawa.

4. Ada beberapa kelakuan menarik tentang pembeli buku di Parlimen. Kalau jenis membaca, dari jauh sudah usha buku kami. Ada yang lalu sahaja, jeling pun tak. Ada yang berjalan sambil berbincang sambil mata menyorot judul buku. Ada yang datang berkali-kali kemudian membeli bila keadaan sudah tenang. Ada YB yang tengok buku tanya pembantunya, ha kamu nak buku apa, ambillah. Ada yang memang pembeli tegar buku ITBM dan dah beli banyak judul kami. Ada yang cakap, saya tak suka baca buku.

5. Saya bukannya kenal semua YB pun. Tapi ramai yang bila melintas di depan kami, senyum kepada saya (ada juga yang sombong), menyapa bertanya, macam mana jualan buku. Atau sihat ke. Bila tanya pada pegawai-pegawai, itu Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri, Dato’ Sri. Haha. Sedangkan berbual mesra sama rata sahaja. Kadangkala pangkat, birokrasi buat dunia sama rata ini banyak tinggi dan rendahnya.

6. Sebab saya selalu menyapa dan ‘memaksa’ mesra ramai orang membeli, ramailah sudah cam muka saya. Haha. Ada satu ketika itu lepas tutup meja, saya masuk ke dalam dewan. Masa itu ramai YB berdiri, berbincang. Ada seseorang sapa saya, “sudah habis jual buku?”. Saya kata ya dan ini pertama kali saya ke parlimen dan masuk dewan. Saya bertanya, apa yang berlaku sekarang? Dia menerangkan sekarang sedang undi belah bagi untuk SOSMA. Rupa-rupanya dia itu YB Alor Setar. Saya ingatkan pegawai bertugas mana. Haha. Semasa undian kalah, 93 berbalas 77, dia keluar dewan, sempat tersenyum kalah kepada saya. Sempat terserempak di luar dewan, saya ucapkan tahniah dan suruh usaha lagi.

7. Kedudukan meja kami jauh sedikit daripada speaker yang menyiar secara langsung perbahasan di dalam dewan. Tapi sempatlah dengar sedikit perbahasan perkahwinan bawah umur, SOSMA semasa ke tandas atau ke surau.

8. Rasa kasihan dengan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang terpaksa mententeramkan belah kiri dan kanan beliau. Beberapa kali beliau meminta, YB YB sila duduk. YB sila hormati dewan. YB sila ikut peraturan. Sempat mendengar Yang Dipertua Dewan Rakyat meminta Kuala Terengganu menarik balik perkataan bodoh yang ditujukan kepada beliau. Tak kisahlah belah kiri atau belah kanan, kedua-duanya ada yang menunjukkan kelakuan kurang matang. Bila perlu berbahas, berbahaslah, kalau asyik melayan perlian dan gurauan sahaja bila nak selesai bahas usul kan?

Sebahagian sahaja catatan awal, hari ini saya tidak bertugas. Hari Khamis kembali bertugas menjual buku di Parlimen. Tiada gambar di parlimen, bateri habis awal

2 thoughts on “Hari Ini Dalam Parlimen”

Tinggalkan Jawapan

