Belajar lain, kerja lain


(entri ini respons kepada topik HOT CHAT hot fm, Belajar lain, Kerja lain)

 

BIla saya banyak cakap, orang akan bisik-bisik dan kata

“Yana, kamu patut jadi peguam.”

 

Orang tidak tahu konsep, kata-kata itu doa atau pun kata-kata itu memberi harapan.

Saya membesar dengan percaya, saya akan jadi peguam.

Tapi tidak, saya tidak jadi peguam. Saya ambil bidang lain, kerja bidang lain dan mahu sambung sarjana bidang lain. Malah ketika stess kerja, saya ada cita-cita kecil, mahu duduk di rumah jadi tukang jahit.

 

Mereka pandang saya sinis, saya tahu. Saya merugikan masa depan saya, mensia-siakan masa muda saya, negara pasti akan kekurangan modal insan kalau saya mengikut rencana.

 

Ya, jangan peduli dengan kata-kata orang. Tapi kalau 24 kali dalam 24jam & hari seminggu, orang cakap benda yang sama, lama-lama akan menanah juga dalam hati.

 

Kadang-kadang saya mahu membahagiakan hati semua orang tetapi lama-lama saya belajar tak semua hati dapat saya bahagiakan. Saya cuba buat semua orang senyum dan puas hati dan kadang-kala keinginan saya , saya usir ke tepi.

Suatu malam saat semua hati tidak dapat saya bahagiakan, saya hampir-hampir menangis. Hidup berpuluh tahun, malam itu saya jadi orang yang kalah. Untuk apa saya lakukan semua itu. ntuk diri saya? untuk kebahagiaan orang lain atau untuk kebahagiaan saya apabila melihat kebahagiaan orang lain.

 

Adi, ini entri emo. Saya tahu.

 

Sedikit sebanyak saya kena ambil peduli kata-kata orang juga. Hidup bukan sendiri-sendiri lagi. Hidup mesti akan melibatkan masyarakat juga. Macam mana kamu kata, Oh pedulikan kata orang, dunia ini aku yang punya. Tapi kamu beli makanan pun dengan orang, kamu berurusan pun dengan orang, bayar bil dengan orang (kecuali yang bayar online). Jadi macam-mana pun dengan orang. Tegaskan banyak kali pun, tetap kamu berurusan dengan orang. Hidup tetap bukan sendiri. Kan?

 

Ya, Saya tidak menjadi peguam seperti kata-kata orang. Saya tidak mungkin menyambung sarjana sama bidang seperti yang kawan-kawan saya sedang buat sekarang. Dan saya mungkin mentambung bidang yang lain daripada apa yang saya belajar semasa degree.

4 thoughts on “Belajar lain, kerja lain”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s